Rosyjski Gazprom żongluje akcjami holdingu medialnego po to, aby efektywnie zarządzać tym, co publikują media Grupy Gazprom, do których należy kilkadziesiąt tytułów w Rosji. Przykręca im jeszcze mocniej śrubę od czasu inwazji Rosji na Ukrainie.
Gazprom Media Holding to największy podmiot tego typu w Rosji. Posiada telewizję, gazety, radio, portale, sieci influencerów oraz reklamowe. Został założony w 1998 roku i należy do przedsiębiorstwa państwowego Gazprom. W jego portfolio można znaleźć 40 kanałów telewizyjnych, sześć platform cyfrowych, dziewięć stacji radiowych, osiem tytułów medialnych w prasie i Internecie, trzy agencje reklamowe i nie tylko.
Grupa Gazprom przejęła kontrolę nad pakietem większościowym holdingu przejmując udziały Gazprombanku posiadającego obecnie pakiet mniejszościowy. Gazprom podaje, że zmiany mają charakter czysto techniczny w celu poprawy zarządzania holdingiem. Od czasu inwazji Rosji na Ukrainie rosyjski Gazprom przykręca śrubę ostatnim mediom wykazującym niezależność jak Echo Moskwy dotknięte naciskami holdingu tej firmy wiosną 2023 roku.
Neftegaz.ru / Wojciech Jakóbik