(GDDKiA)
Jest już komplet zezwoleń na realizację mazowieckich odcinków drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa aż do granicy województw mazowieckiego i podlaskiego (razem 38,5 km). Wybrani zostali też wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty. Rozpoczęcie prac planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Wczoraj (3.12.) wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa do istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Trzy dni wcześniej – 30.11 – wydał też ZRID na realizację odcinka od obwodnicy Ostrowi do granicy województwa.
Obu dokumentom nadany został rygor natychmiastowej wykonalności. Tym samym z dniem wydania decyzji nieruchomości przeznaczone pod drogę przechodzą na własność Skarbu Państwa. Mazowiecki Urząd Wojewódzki będzie prowadził procedurę odszkodowawczą.
Oferty wybrane
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych pozwala na podpisanie – z początkiem przyszłego roku – umów z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty na budowę mazowieckiej części S8 (pozostał jeszcze czas na odwołania) . A oferty zostały wybrane przez białostocki oddział GDDKiA, który przygotowuje i ma realizować tę inwestycje na mocy zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad :
– w dniu 23 listopada dla odcinka realizacyjnego Ia Wyszków – węzeł Poręba (z węzłem) – najkorzystniejsza oferta firmy SKANSKA S.A., 334,7 8 mln zł.
– również 23 listopada dla fragmentu II Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej – granica województw mazowieckiego i podlaskiego – najkorzystniejsza oferta firmy POLAQUA Sp. z o.o., 248,89 mln. zł.
– w dniu 2 grudnia dla odcinka Ib węzeł Poręba – Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej – najkorzystniejsza oferta Konsorcjum: PORR Polska Infrastructure S.A. i UNIBEP S.A., 404,46 mln zł.
Co i kiedy powstanie
Droga ekspresowa S8 ma mieć – na całej długości od Wyszkowa po Białystok – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę. Na odcinkach mazowieckich o łącznej długości 38,5 km przewidziano budowę 7 węzłów drogowych, rozbudowę istniejących dróg w zakresie inwestycji, budowę dróg dojazdowych, punktów kontroli pojazdów, ekranów akustycznych oraz niezbędnej infrastruktury technicznej.
Niezbędna wycinka drzew kolidujących z projektowaną drogą ruszy prawdopodobnie jeszcze w grudniu tego roku (na terenach administrowanych przez Lasy Państwowe). Na pozostałych obszarach prace podejmą już wykonawcy, z którymi podpisanie umów na realizację zadań planowane jest na pierwsze miesiące 2016 r.
Rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie wówczas w II kwartale przyszłego roku, a inwestycja prowadzona będzie przez 22 miesiące (do tego należy doliczyć okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca w których prac można nie prowadzić). Mazowieckim fragmentem S8 powinniśmy pojechać w drugiej połowie 2018 r.