Media

Google testuje usuwanie treści wydawców w Europie –  w tym z Polski

Google będzie testować wydawców z Europy

Google rozpoczął testowanie usuwania treści lokalnych wydawców z wyników wyszukiwania w dziewięciu krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Działanie to jest odpowiedzią firmy na regulacje wprowadzone w ramach unijnej dyrektywy o prawie autorskim.

Zgodnie z informacjami serwisu The Verge, test obejmie 1% użytkowników w Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Włoszech i Polsce. Przez ograniczony czas treści lokalnych wydawców nie będą wyświetlane w Google News i Google Discover. Google tłumaczy, że eksperyment ma pokazać, jak duży ruch mogą utracić wydawcy w przypadku ich usunięcia.

Zaskoczenie wśród wydawców

Maciej Kossowski, prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC), w rozmowie z Presserwisem przyznał, że Google nie informował wcześniej wydawców o swoich planach, co wywołało zaskoczenie w środowisku medialnym. Podkreślił, że relacja między wydawcami a Google jest skomplikowana i od lat opiera się na wzajemnej współzależności.

– Wydawcy pomagali Google budować jego monopolistyczną pozycję, dostarczając wiarygodnych treści, które uwiarygodniały platformę jako źródło informacji – mówi Kossowski. Zaznacza, że przez lata Google wprowadzał mechanizmy zwiększające uzależnienie wydawców od swoich produktów, a obecnie celem koncernu jest zatrzymanie użytkowników w obrębie własnych usług.

Konflikt z regulacjami unijnymi

Eksperyment Google wywołał już reakcję w krajach, gdzie był prowadzony. We Francji sąd nakazał firmie zaprzestanie testów pod groźbą kary finansowej w wysokości 300 tys. euro za każde naruszenie. Decyzja sądu zapadła po wniosku francuskiego związku wydawców SEPM, reprezentującego 80 grup medialnych.

W Unii Europejskiej Google jest zobowiązany przestrzegać dyrektywy o prawie autorskim, która ma na celu ochronę wydawców i twórców treści. Dyrektywa wprowadza obowiązek negocjowania przez platformy technologiczne wynagrodzenia za wykorzystanie treści wydawców. Firma już wcześniej wycofała prezentację linków do lokalnych wydawców w Kalifornii i Australii, a ostatnio zagroziła podobnym działaniem w Kanadzie.

Google deklaruje, że po zakończeniu testu treści wydawców powrócą do wyników wyszukiwania. Działania Google oraz reakcje wydawców wskazują, jak kluczową rolę odgrywa ruch generowany przez wyszukiwarki i agregatory wiadomości dla funkcjonowania mediów w Europie.

 

 


Powiązane artykuły

Czy likwidator TVP nielegalnie uzyskał dyplom i tytuł doktora?

Likwidator TVP Daniel Gorgosz miał pojawić się w zeznaniach osób powiązanych z aferą Collegium Humanum – podał Goniec. Według ustaleń...

Bodnar przyznał, że zaprzysiężenie prezydenckie się odbędzie

Zaprzysiężenie nowego prezydenta Karola Nawrockiego „w sensie prawnym zostało zwołane, zostało ogłoszone, zostało zapowiedziane i wszystko na to wskazuje, że...

CMWP SDP przeciwko próbom cenzurowania biskupów przez MSZ

Protest przeciwko cenzurowaniu homilii polskich biskupów przez MSZ, które domaga się od Watykaniu ukarania duchownych, wystosowała prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich...

Udostępnij:

Facebook X X X