Grecy pomogą Chińczykom przy rosyjskim gazoporcie

23 września 2015, 16:09 Alert

(Wiedomosti/Piotr Stępiński)

Projekt Jamał LNG - wizualizacja.
Projekt Jamał LNG - wizualizacja.

Grecka Dynagas zajmująca się transportem morskim i posiadająca jednocześnie 45-letni kontrakt na transport gazu z projektu Jamał LNG planuje przyciągnąć partnerów – chiński China Merchants Energy Shipping oraz Sinotrans. Grecy wraz z chińskimi spółkami chcą utworzyć joint venture do budowy pięciu gazowców (klasy lodowej Arc7) służących do transportu surowca poprzez Północny Korytarz Morski. Wspomniana spółka ma zarządzać wspomnianymi okrętami. China Merchants Energy Shipping oraz Sinotrans Shipping otrzymają w niej po 25,5 procent udziałów natomiast pozostałą część Dynagas.

Budowa pięciu okrętów dla greckiej spółki i jej partnerów będzie kosztowała 1,7 mld dolarów. Łącznie dla transportu surowca z projektu Jamał LNG potrzeba 16 gazowców klasy Arc7 (całkowity koszt – 5,4 mld dolarów). Wszystkie okręty zostaną wybudowane w koreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).

Na koniec 2014 roku flota statków należących do China Merchants Energy Shipping wynosi 54 statków o nośności 11,2 mln ton. Wśród nich są tankowce, kontenerowce oraz gazowce. W tym samym czasie flota Sinotrans Shipping wynosiła 62 statki o nośności 4,2 mln ton (głównie były to kontenerowce). W swoim oświadczeniu podkreśla, że udział w spółce wraz z Dynagas oraz pozwoli jej wejść na rynek transportu LNG.

Oprócz Dynagas oraz jej partnerów transportem gazu ze złoża Jużno-Tambejskoje będzie zajmowała się kanadyjska spółka Teekay LNG oraz japońska Mitsui OSK (45-letnie kontrakty z tymi spółkami zostały podpisane w zeszłym roku). Wspomniane spółki także przyciągnęły partnerów dla budowy okrętów w stoczni DSME. Teekay LNG – chińską China LNG Shipping aby zbudować sześć gazowców o wartości 2 mld dolarów. Mitsui OSK zbuduje 4 okręty o wartości 1,3 mld dolarów razem z chińską China Shipping Group.

Jeden gazowiec warty 340 mln dolarów wybuduje w koreańskiej stoczni rosyjski Sowkomflot. Spółka planowała zamówić u DSME jeszcze pięć gazowców klasy Arc7 ale zamówienie nie zostało zrealizowane wobec czego kontrakt zdobył Dynygas.

Chińscy partnerzy są potrzebni do tego aby ułatwić przyciągnięcie finansowania dla budowy statków, wyjaśnia cytowany przez Wiedomosti przedstawiciel jednej ze wspomnianych wyżej spóek.

Projekt Jamał LNG przewiduje budowę terminala na gaz skroplony o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie w oparciu o bazę surowcową zlokalizowaną na złożu Jużno Tambejskoje. Całkowity koszt projektu wynosi 26,9 mld dolarów. Oczekuje się, że pierwsza część terminala zostanie oddana do użytku w 2017 roku.

Planowane są w sumie trzy etapy inwestycji. Projekt jest realizowany przez Novatek razem z francuskim Totalem oraz chińskim CNPC gdzie Rosjanie posiadają 60 procent udziału a pozostałe spółki odpowiednio po 20 procent. W ramach projektu uzgodniono sprzedaż skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla hiszpańskiej spółki Gas Natural (2,5 mln ton rocznie), CNPC (3 mln ton rocznie), Total (4 mln ton), Novatek Gas & Power (2,86 mln ton rocznie) oraz Gazprom Marketing & Trading (3 mln ton rocznie).

Warto odnotować fakt, że 3 września podczas wizyty rosyjskiego prezydenta Władimira Putina w Chinach przedstawiciele Novateku oraz Funduszu Jedwabnego Szlaku (FJS) podpisali ramową umowę o zakupie 9,9 procent udziałów w projekcie Jamał LNG . Dzięki temu FJS będzie uczestniczył w swoim pierwszym projekcie w sektorze naftowo-gazowym.