Po podpisaniu aneksu do Umowy z Generalnym Realizatorem Inwestycji, czyli Konsorcjum STP, postępy prac na terenie budowy terminalu na skroplony gaz ziemny (LNG) w Świnoujściu sprawdzał dzisiaj minister skarbu Włodzimierz Karpiński. W spotkaniu uczestniczył także ambasador Republiki Włoskiej Riccardo Guarigilia.
Budowa terminalu LNG ma szczególne znaczenie dla rządu RP w kontekście dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Postęp w realizacji inwestycji sprawdzał dzisiaj minister skarbu Włodzimierz Karpiński, na którego zaproszenie do Świnoujścia przybył również ambasador Republiki Włoskiej Riccardo Guarigilia. Głównym tematem rozmów były kwestie budowy terminalu przez włoskie Konsorcjum STP.
– To jeden z dużych projektów, które łączą gospodarki Polski i Włoch. Sprawdzamy jakie są postępy na ostatniej prostej. Ta inwestycja jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale poprawia także bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.
– To strategiczny projekt i flagowy przykład współpracy Polski i Włoch. Dziękuję stronie polskiej za wzorcową współpracę – powiedział Riccardo Guarigilia, ambasador Włoch w Polsce. Zapewnił, że pozostaje w stałym kontakcie z przedstawicielami włoskiego konsorcjum.
Harmonogram zakończenia inwestycji do końca 2014 r., który przewiduje podpisany 10 września br. aneks do umowy z wykonawcą terminalu, jest bardzo ambitny. – Jego realizacja jest uzależniona od utrzymania zakładanego tempa prac przez wykonawcę oraz pełnej mobilizacji wszystkich podwykonawców – zaznaczył minister Karpiński. Wspomniał także o nowych standardach nadzoru nad inwestycją – cotygodniowych raportach o postępach prac.
Najważniejsze – prowadzone obecnie i przewidziane do realizacji w najbliższych miesiącach – prace budowlane na terenie terminalu dotyczą zbiorników LNG, w tym kontynuacji montażu i spawania zbiorników wewnętrznych, ułożenia orurowania oraz zakończenia budowy ochrony naroża. Aktualnie na placu budowy pracuje ok. 1200 osób. Najbliższym istotnym wydarzeniem na placu budowy, będzie dostawa pomp LNG przeznaczonych do zamontowania wewnątrz zbiorników.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, po ewentualnej rozbudowie, możliwe będzie zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do 7,5 mld m sześc., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce (ok. 15 mld m sześc.).