icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

KE zarzuca Volkswagenowi łamanie przepisów ws. ochrony konsumentów

Komisja Europejska zarzuca koncernowi Volkswagen, iż fałszując pomiary toksyczności spalin w swych samochodach naruszył unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów – poinformował w poniedziałek niemiecki dziennik „Die Welt”.

Według niego oznacza to „roszczenia finansowe o całkowicie nowych rozmiarach”.

Unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viera Jourova powiedziała „Die Welt”, że w Brukseli analizowane są obecnie informacje pochodzące ze wszystkich państw członkowskich. „Już dziś jednak widać, że w większości krajów członkowskich Volkswagen wyraźnie naruszył europejskie przepisy o ochronie konsumentów. Dlatego uważam za potrzebne, byśmy zadziałali na płaszczyźnie europejskiej w sposób skoordynowany” – zaznaczyła.

Powołując się na kręgi poinformowane gazeta dodała, że konkretnie chodzi tu o naruszenia przepisów w 20 spośród 28 państw UE. KE chce wesprzeć konsumentów w egzekwowaniu należnych im odszkodowań.

Pytana w tej sprawie w niedzielę rzeczniczka KE nie podała jednak konkretnych liczb. Wskazała również, że o tym, czy wysuwane przez konsumentów roszczenia odszkodowawcze są prawnie zasadne, muszą rozstrzygnąć sądy w ich krajach na podstawie poszczególnych przypadków.

W następstwie dochodzenia podległej rządowi USA Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu 2015 roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą „defeat device” (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się obecnie liczyć z wieloletnimi procesami sądowymi oraz miliardowymi karami za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Komisja Europejska zwróciła się latem do Volkswagena o dobrowolne rozpatrzenie kwestii odszkodowań dla użytkowników jego samochodów. „Odpowiedź nie jest zachęcająca. Ostatecznie do konsumentów należy decyzja, czy czują się traktowani uczciwie” – powiedziała unijna rzeczniczka. Potwierdziła jednocześnie, że Jourova spotka się w tym tygodniu z przedstawicielami stowarzyszeń ochrony konsumentów. Według „Die Welt”, będzie tam chodziło o ustalenie, jak poprzez przedsięwzięcia koordynacyjne KE może wesprzeć interesy konsumentów i jak powinna wyglądać uzgodniona strategia starań o odszkodowania.

Zdaniem KE Volkswagen naruszył dwie chroniące konsumentów unijne dyrektywy – w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji oraz w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych. Producentom nie wolno bowiem reklamować swych wyrobów jako przyjaznych dla środowiska i wpływać w ten sposób na decyzje o ich zakupie jeśli deklarowane standardy ekologiczne nie są dotrzymywane.

Polska Agencja Prasowa

Komisja Europejska zarzuca koncernowi Volkswagen, iż fałszując pomiary toksyczności spalin w swych samochodach naruszył unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów – poinformował w poniedziałek niemiecki dziennik „Die Welt”.

Według niego oznacza to „roszczenia finansowe o całkowicie nowych rozmiarach”.

Unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viera Jourova powiedziała „Die Welt”, że w Brukseli analizowane są obecnie informacje pochodzące ze wszystkich państw członkowskich. „Już dziś jednak widać, że w większości krajów członkowskich Volkswagen wyraźnie naruszył europejskie przepisy o ochronie konsumentów. Dlatego uważam za potrzebne, byśmy zadziałali na płaszczyźnie europejskiej w sposób skoordynowany” – zaznaczyła.

Powołując się na kręgi poinformowane gazeta dodała, że konkretnie chodzi tu o naruszenia przepisów w 20 spośród 28 państw UE. KE chce wesprzeć konsumentów w egzekwowaniu należnych im odszkodowań.

Pytana w tej sprawie w niedzielę rzeczniczka KE nie podała jednak konkretnych liczb. Wskazała również, że o tym, czy wysuwane przez konsumentów roszczenia odszkodowawcze są prawnie zasadne, muszą rozstrzygnąć sądy w ich krajach na podstawie poszczególnych przypadków.

W następstwie dochodzenia podległej rządowi USA Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu 2015 roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą „defeat device” (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się obecnie liczyć z wieloletnimi procesami sądowymi oraz miliardowymi karami za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Komisja Europejska zwróciła się latem do Volkswagena o dobrowolne rozpatrzenie kwestii odszkodowań dla użytkowników jego samochodów. „Odpowiedź nie jest zachęcająca. Ostatecznie do konsumentów należy decyzja, czy czują się traktowani uczciwie” – powiedziała unijna rzeczniczka. Potwierdziła jednocześnie, że Jourova spotka się w tym tygodniu z przedstawicielami stowarzyszeń ochrony konsumentów. Według „Die Welt”, będzie tam chodziło o ustalenie, jak poprzez przedsięwzięcia koordynacyjne KE może wesprzeć interesy konsumentów i jak powinna wyglądać uzgodniona strategia starań o odszkodowania.

Zdaniem KE Volkswagen naruszył dwie chroniące konsumentów unijne dyrektywy – w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji oraz w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych. Producentom nie wolno bowiem reklamować swych wyrobów jako przyjaznych dla środowiska i wpływać w ten sposób na decyzje o ich zakupie jeśli deklarowane standardy ekologiczne nie są dotrzymywane.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły