InfrastrukturaKolejeWszystko

Kister: Polska kolej nie jest gotowa na atak terrorystyczny

Al-Kaida grozi zamachami na szybką kolej w Europie. O to, czy polskie koleje mogą paść ofiarą ataku terrorystycznego i czy są przygotowane na taką ewentualność zapytaliśmy dr Łukasza Kistera z Instytutu Jagiellońskiego.

– Co prawda nie posiadamy szybkich kolei – co nie jest wielką chlubą, ale Polska jako kraj jest zagrożona terroryzmem, jak każdy kraj na Świecie. Bierzemy lub braliśmy udział w bardzo wrażliwych pod tym względem misjach w Iraku, Afganistanie, czy Mali. Wspieramy Amerykanów i inne państwa w walce z terroryzmem. – wylicza ekspert. Jego zdaniem polska kolej nie jest jednak gotowa na atak terrorystów.

– W obszarze infrastruktury kolejowej nie można mówić o jakimkolwiek przygotowaniu. Zwykłe, codzienne wydarzenia jak przerwa w dostawie energii elektrycznej czy kradzież trakcji wywołują wielkie kryzysy. Strach myśleć o tym, jakie efekty przyniósłby zamach terrorystyczny. Kolej jako element infrastruktury krytycznej państwa nie jest w ogóle przygotowana. Nie wyobrażam sobie jakichkolwiek działań kontrterrorystycznych na naszych torach – twierdzi Kister – I to nie jest problem służb. One lepiej lub gorzej poradziłyby sobie z zamachem terrorystycznym.

– Zamach na tak kluczowej trasie jak Centralna Magistrala Kolejowa wywołałby poważny kryzys polskiego transportu. To byłby wielodniowy kryzys w transporcie pasażerskim i towarowym. Nie ma dróg alternatywnych albo są one przestarzałe. Przerwa w komunikacji w niektórych miejscach wiązałaby się z całkowitym zatrzymaniem ruchu na danym kierunku – kontynuuje.

– Mamy kilkanaście spółek kolejowych i nie wiadomo z kim rozmawiać. Służby muszą to wiedzieć. Atak w rejonie dworca wymagałby zaangażowania wszystkich spółek – przewoźników, administratora dworca, operatora sieci, i tak dalej. Tu nie ma żadnego planu – ostrzega specjalista – W Polsce nie ma jednego poważnego i przygotowanego decydenta w sytuacji kryzysowej. On nie czekałby na decyzję czy zgodę, tylko sam podejmowałby decyzję. Wydaje mi się, że wszystkie służby w Polsce bałyby się je obecnie podejmować, czekając na odpowiedź administratora czy przewoźnika. Teoretycznie jest to możliwe, ale raczej mało prawdopodobne. Wszystkie służby czekają na zmianę ustawy o zarządzaniu kryzysowym, która powinna uregulować także ten obszar – kończy.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X