icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Koniec przestoju. W ciągu najbliższych dni umowa na budowę czwartej linii metra

Rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń poinformowała biznesalert.pl, że w ciągu najbliższych dni zostanie podpisana umowa z firmą Metroprojekt – wykonawcą czwartej linii metra. Od czterech miesięcy proces budowy stał w miejscu. Powodem były spory między firmami i brak zgody urzędników w sprawie trasy i lokalizacji stacji. 

Inwestycja, która ma połączyć Tarchomin z Wilanowem, ma kosztować ponad 50 mln zł.  

W maju poznaliśmy oferty przetargowe firm wykonawczych. Wybór wykonawcy zapadł w lipcu, kiedy to wybrano firmę Metroprojekt. Decyzja ta została jednak zakwestionowana przez konkurencyjną firmę ILF Consulting Engineers Polska. ILF w swoim odwołaniu twierdziła, że oferta Metroprojektu nie spełnia wymagań uczestnictwa w postępowaniu przetargowym i niesłusznie otrzymała maksymalną liczbę punktów. W odwołaniu ILF domagała się ponownej oceny ofert.  

Odrzucone odwołanie

Jak informuje Anna Bartoń, 14 sierpnia 2024 roku Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie firmy ILF w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w przetargu na „Prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie”. 

„KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty. W ciągu 14 dni od otrzymania pisemnego uzasadnienia, zgodnie z prawem Zamówień Publicznych, stronom przysługiwała możliwość odwołania od decyzji KIO. Termin ten minął w zeszły piątek” – przekazała nam rzeczniczka.

„Po tym terminie można było rozpocząć procedurę przygotowania dokumentacji, niezbędnej do podpisania umowy z wykonawcą – firmą Metroprojekt Sp. z o.o. Po dopełnieniu wszystkich procedur (w tym wniesieniu przez Wykonawcę zabezpieczenia) umowa zostanie podpisana w ciągu kilku najbliższych dni.” – dodała Bartoń.

Nowa linia metra – kluczowy projekt dla Warszawy  

Nowa linia, o długości 26 km i z 23 stacjami, ma połączyć aż 9 dzielnic i przebiegać będzie w osi północ-południe. Trasa mająca końce na Białołęce i Wilanowie, będzie przechodziła m.in. przez Marymont, Wolę, Ochotę i Służewiec. Linia ta ma odciążyć M1 komunikując lewą stronę Wisły z centrum. Prognozy przewidują, że ruch na środkowym odcinku będzie nawet wyższy niż na pierwszej linii metra. Możliwe jest także pełne zautomatyzowanie pociągów i ich funkcjonowanie bez maszynistów.    

Kontrowersje wokół trasy i lokalizacji stacji  

Choć główne założenia projektu są powszechnie akceptowane, wątpliwości wciąż budzą szczegóły. Głosy sprzeciwu dotyczą dublowania trasy tramwajowej od Marymontu do placu Narutowicza i wydłużanie odległości między peronami linii M4 i M1 na Wilanowie ze względu na prywatne inwestycje. Ponadto, urzędnicy i eksperci zgłaszają zastrzeżenia co do lokalizacji niektórych stacji, np. na Okopowej przy Cmentarzu Żydowskim, czy blisko siebie usytuowanych stacji Żwirki i Wigury oraz Służewiec.   

„Jeżeli chodzi o przebieg linii M4 dodałbym dwie stacje w kierunku północnym. Jedną na Nowodworach a drugą gdzieś blisko granicy Warszawy z Jabłonną. Umieszczenie krańcowej stacji w środku osiedla spowoduje, że Tarchomin stanie się swoistym P+R (parkuj i jedź) dla przyjezdnych np. z powiatu legionowskiego, co nie wpłynie korzystnie na jakość życia lokalnych mieszkańców.” – komentuje dla biznesalert.pl Michał Kozioł, Radny Dzielnicy Białołęka.  

Uwzględnienie tych głosów może jednak nie być możliwe. Wcześniej rzeczniczka Metra Warszawskiego wykluczała istotne zmiany trasy czwartej linii.

Kiedy koniec prac przedprojektowych?  

Prace przygotowawcze przed projektem potrwają jeszcze 38 miesięcy i powinny się zakończyć do 2027 roku. Dopiero po ich zakończeniu Metro będzie mogło ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej lub zdecydować się na realizację w trybie projektuj i buduj. Kluczowym warunkiem jest zapewnienie przez miasto odpowiednich środków finansowych.   

Linie M3 i M5 na horyzoncie   

Rozbudowa warszawskich podziemnych połączeń nie kończy się na czwartej linii. Niedawno zakończono rozbudowę drugiej linii o Bemowo i Bródno, a jej całkowite ukończenie planowane jest na 2026 rok.

W planach jest także linia M3 i M5. Linia M3 połączy Pragę-Południe z centrum Warszawy, a w przyszłości z Ochotą i Mokotowem. W marcu tego roku, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie linii M3 z konsorcjum ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. Projektowanie I etapu M3 ma zakończyć się w 2027 r., rozpoczęcie prac planowane jest na 2028 r. Do 2050 roku ma powstać także piąta linia metra, która połączy Ursus z Pragą-Południe.  

Rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń poinformowała biznesalert.pl, że w ciągu najbliższych dni zostanie podpisana umowa z firmą Metroprojekt – wykonawcą czwartej linii metra. Od czterech miesięcy proces budowy stał w miejscu. Powodem były spory między firmami i brak zgody urzędników w sprawie trasy i lokalizacji stacji. 

Inwestycja, która ma połączyć Tarchomin z Wilanowem, ma kosztować ponad 50 mln zł.  

W maju poznaliśmy oferty przetargowe firm wykonawczych. Wybór wykonawcy zapadł w lipcu, kiedy to wybrano firmę Metroprojekt. Decyzja ta została jednak zakwestionowana przez konkurencyjną firmę ILF Consulting Engineers Polska. ILF w swoim odwołaniu twierdziła, że oferta Metroprojektu nie spełnia wymagań uczestnictwa w postępowaniu przetargowym i niesłusznie otrzymała maksymalną liczbę punktów. W odwołaniu ILF domagała się ponownej oceny ofert.  

Odrzucone odwołanie

Jak informuje Anna Bartoń, 14 sierpnia 2024 roku Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie firmy ILF w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w przetargu na „Prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie”. 

„KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty. W ciągu 14 dni od otrzymania pisemnego uzasadnienia, zgodnie z prawem Zamówień Publicznych, stronom przysługiwała możliwość odwołania od decyzji KIO. Termin ten minął w zeszły piątek” – przekazała nam rzeczniczka.

„Po tym terminie można było rozpocząć procedurę przygotowania dokumentacji, niezbędnej do podpisania umowy z wykonawcą – firmą Metroprojekt Sp. z o.o. Po dopełnieniu wszystkich procedur (w tym wniesieniu przez Wykonawcę zabezpieczenia) umowa zostanie podpisana w ciągu kilku najbliższych dni.” – dodała Bartoń.

Nowa linia metra – kluczowy projekt dla Warszawy  

Nowa linia, o długości 26 km i z 23 stacjami, ma połączyć aż 9 dzielnic i przebiegać będzie w osi północ-południe. Trasa mająca końce na Białołęce i Wilanowie, będzie przechodziła m.in. przez Marymont, Wolę, Ochotę i Służewiec. Linia ta ma odciążyć M1 komunikując lewą stronę Wisły z centrum. Prognozy przewidują, że ruch na środkowym odcinku będzie nawet wyższy niż na pierwszej linii metra. Możliwe jest także pełne zautomatyzowanie pociągów i ich funkcjonowanie bez maszynistów.    

Kontrowersje wokół trasy i lokalizacji stacji  

Choć główne założenia projektu są powszechnie akceptowane, wątpliwości wciąż budzą szczegóły. Głosy sprzeciwu dotyczą dublowania trasy tramwajowej od Marymontu do placu Narutowicza i wydłużanie odległości między peronami linii M4 i M1 na Wilanowie ze względu na prywatne inwestycje. Ponadto, urzędnicy i eksperci zgłaszają zastrzeżenia co do lokalizacji niektórych stacji, np. na Okopowej przy Cmentarzu Żydowskim, czy blisko siebie usytuowanych stacji Żwirki i Wigury oraz Służewiec.   

„Jeżeli chodzi o przebieg linii M4 dodałbym dwie stacje w kierunku północnym. Jedną na Nowodworach a drugą gdzieś blisko granicy Warszawy z Jabłonną. Umieszczenie krańcowej stacji w środku osiedla spowoduje, że Tarchomin stanie się swoistym P+R (parkuj i jedź) dla przyjezdnych np. z powiatu legionowskiego, co nie wpłynie korzystnie na jakość życia lokalnych mieszkańców.” – komentuje dla biznesalert.pl Michał Kozioł, Radny Dzielnicy Białołęka.  

Uwzględnienie tych głosów może jednak nie być możliwe. Wcześniej rzeczniczka Metra Warszawskiego wykluczała istotne zmiany trasy czwartej linii.

Kiedy koniec prac przedprojektowych?  

Prace przygotowawcze przed projektem potrwają jeszcze 38 miesięcy i powinny się zakończyć do 2027 roku. Dopiero po ich zakończeniu Metro będzie mogło ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej lub zdecydować się na realizację w trybie projektuj i buduj. Kluczowym warunkiem jest zapewnienie przez miasto odpowiednich środków finansowych.   

Linie M3 i M5 na horyzoncie   

Rozbudowa warszawskich podziemnych połączeń nie kończy się na czwartej linii. Niedawno zakończono rozbudowę drugiej linii o Bemowo i Bródno, a jej całkowite ukończenie planowane jest na 2026 rok.

W planach jest także linia M3 i M5. Linia M3 połączy Pragę-Południe z centrum Warszawy, a w przyszłości z Ochotą i Mokotowem. W marcu tego roku, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie linii M3 z konsorcjum ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. Projektowanie I etapu M3 ma zakończyć się w 2027 r., rozpoczęcie prac planowane jest na 2028 r. Do 2050 roku ma powstać także piąta linia metra, która połączy Ursus z Pragą-Południe.  

Najnowsze artykuły