InfrastrukturaKolejeWszystko

Kovacevic: Lokomotywy Griffin będą produkowane w Chorwacji

Pro­du­cent loko­mo­tyw NEWAG Gli­wice oraz chor­wacka firma Duro Dako­vić Spe­ci­jalna Vozila, jedna ze spółek nale­żą­cych do Duro Dako­vić Hol­ding pod­pi­sały umowę o współ­pracy obej­mu­jącą usta­le­nie zało­żeń wspól­nej budowy czte­ro­osio­wej, jednosystemowej loko­mo­tywy elek­trycz­nej Grif­fin, typu E4ACU przeznaczonej do eksploatacji m.in. przez chorwackiego operatora towarowego, HŽ Cargo

– Wdro­że­nie współ­pracy ze znaną pol­ską spółką Newag gwa­ran­tuje wza­jemne korzy­ści dla gospo­da­rek oby­dwu kra­jów. Jest to duże wyda­rze­nie dla Duro Daković – poinformował, przy okazji podpisania porozumienia z Newagiem Vla­di­mir Kovačevic, pre­zes zarządu Duro Dako­vić Spe­ci­jalna Vozila.

Prezes wyjaśnił, że jest tak, ponieważ pro­duk­cja loko­mo­tyw powróci do Sla­von­skiego Brodu po 23. latach.

– Jed­no­cze­śnie po raz pierw­szy w Duro Daković mamy szansę na pro­duk­cję  loko­mo­tyw elektrycz­nych – dodał Kovacevic. – Umowa pozwala nam na sprzedaż loko­mo­tyw wyproduko­wa­nych w Chor­wacji w kra­jach UE oraz na ryn­kach poza UE.

Prezes zaznaczył: – cie­szy mnie, że nasza firma, spółka, która przed wojną na Pół­wy­spie Bałkań­skim posia­dała doświad­cze­nie w pro­duk­cji loko­mo­tyw spali­no­wych, a obec­nie produkuje wagony towa­rowe, została uznana za cen­nego part­nera posia­da­ją­cego know-how i kom­pe­ten­cje konieczne do wdro­że­nia tej wyma­ga­ją­cej tech­no­lo­gii.

– Mając na uwa­dze zapotrze­bo­wa­nie HŽ Cargo na loko­mo­tywy, mamy nadzieję, że dzięki produk­tom dobrej jako­ści, kon­ku­ren­cyj­nym cenom oraz pakie­towi dodat­ko­wych korzy­ści, wspól­nie z NEWAG Gli­wice zdo­bę­dziemy zaufa­nie tego przewoźnika – zakończył Vla­di­mir Kovačevic.

Elek­tryczna loko­mo­tywa Grif­fin prze­zna­czona jest to pro­wa­dze­nia pocią­gów towa­ro­wych o masie do 3200 t z pręd­ko­ścią do 160km/h oraz pocią­gów pasa­żer­skich z prędko­ścią do 200 km/h. Poza wspólną pro­duk­cją i trans­fe­rem zaawan­so­wa­nej tech­no­lo­gii oraz know-how w zakre­sie budowy loko­mo­tyw elek­trycz­nych Duro Dako­vić będzie sprzedawał wyprodukowane loko­mo­tywy na ryn­kach trze­cich, a NEWAG Gli­wice sprzedawał będzie wagony towa­rowe pro­du­ko­wane przez Chorwatów na rynku pol­skim i w innych krajach.

Źródło: Newag SA


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X