DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Kowalski: Dlaczego kolej przegrywa z drogami

W dokumencie opublikowanym przez KE „Sprawozdanie krajowe – Polska 2015 r.” autorzy napisali m.in., że „Zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego(…). W ostatnich 25 latach niedoinwestowany transport kolejowy uległ znacznej degradacji; dochodziło do zamykania tras i ograniczeń ruchu kolejowego, pomimo priorytetowego finansowania ze środków UE”. Czy są szanse na zwiększenie znaczenia kolei w Polsce?


– Sądzę, że te słowa krytyki wobec kiepskiej sytuacji transportu kolejowego w Polsce są uzasadnione. Sektor kolejowy w Polsce jest daleki od stanu, w jakim chcielibyśmy go widzieć. Ale tez trzeba uczciwie powiedzieć, że pewne procesy na rzecz poprawy jego sytuacji następują – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Bogusław Kowalski, partner, dyrektor zarządzający ZDG TOR, b. wiceminister transportu.

Jego zdaniem należy dostrzec, że istnieje pewna dynamika zmian.

– Chociaż z drugiej strony wiadomo już dziś, że nie wszystkie środki unijne przeznaczone na rozwój tej dziedziny transportu w Polsce zostaną wykorzystane – uważa Bogusław Kowalski. – Na pewno – jak do tej pory tempo rozwoju infrastruktury, a ściśle rozwoju dróg krajowych i autostrad jest szybsze niż modernizowanie szlaków kolejowych. Nie ulega to wątpliwości. Kolej w konfrontacji z budową dróg i autostrad przegrywa już na starcie. Jest to skutek działań państwa. Żaden rynek czy przedsiębiorstwa nie mogą tego zmienić.

W opinii Kowalskiego drugi obszar stanowią warunki ekonomiczne.

– Pamiętajmy, że koszty dostępu do infrastruktury kolejowej przez długie lata i wciąż jeszcze są wyższe, niż dostępu do infrastruktury drogowej – przypomina dyrektor zarządzający ZDG TOR. – Państwo więcej wkłada w bieżące utrzymywanie infrastruktury drogowej, a mniej pobiera od przedsiębiorstw. Trzeba wyrównać dysproporcje w warunkach korzystania z infrastruktury także i w tym zakresie. Z drugiej strony uważam, że obecnie cele polityki transportowej państwa są właściwie ustawione: na wzmocnienie sektora kolejowego i na poprawę jego konkurencyjności.

Według Kowalskiego jeśli te scenariusze będą przez dłuższy czas konsekwentnie i skutecznie realizowane, to konkurencyjność kolei w dłuższej perspektywie powinna się poprawić.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X