icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kraków chce kupić 150 autobusów elektrycznych

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, dzięki któremu w stolicy Małopolski może pojawić się nawet 150 autobusów elektrycznych.

Jak informuje krakowski magistrat, porozumienie z NCBiR zakłada współpracę przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

– Podpisane porozumienie daje MPK SA możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 autobusów przegubowych. Podpisany dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest możliwość przetestowania dodatkowych 11 pojazdów. Chcemy je skierować na dedykowaną linię, na której zostanie zainstalowana infrastruktura do ładowania baterii – komentuje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

To kolejne już działanie władz miasta i MPK SA, którego celem jest zakup bardziej ekologicznych pojazdów, w tym z napędem elektrycznym. Tylko w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 112 nowych autobusów, w tym 20 z napędem elektrycznym. Trwa ponadto postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 75 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6, które do Krakowa zostaną dostarczone w 2018 roku.

Cztery w pełni elektryczne Solarisy, każdy wyposażony w baterie o pojemności 80 kWh, jeżdżą już po ulicach stolicy Małopolski od września ubiegłego roku. Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Zakup elektryków od Solarisa kosztował 7,5 mln zł. Dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa, w sprawie której władze miasta porozumiały się z NCBiR, ma być realizowana w latach 2019-2021.

– Dzięki tym zakupom autobusów elektrycznych Kraków wkrótce stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, gdzie pasażerowie będą mieć do dyspozycji wyłącznie pojazdy ekologiczne spełniające co najmniej normę Euro 5, w tym hybrydowe i elektryczne. Podpisane przez nas porozumienie potwierdza, że Kraków jest liderem w zakresie elektromobilności – komentuje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Gramwzielone.pl

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, dzięki któremu w stolicy Małopolski może pojawić się nawet 150 autobusów elektrycznych.

Jak informuje krakowski magistrat, porozumienie z NCBiR zakłada współpracę przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

– Podpisane porozumienie daje MPK SA możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 autobusów przegubowych. Podpisany dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest możliwość przetestowania dodatkowych 11 pojazdów. Chcemy je skierować na dedykowaną linię, na której zostanie zainstalowana infrastruktura do ładowania baterii – komentuje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

To kolejne już działanie władz miasta i MPK SA, którego celem jest zakup bardziej ekologicznych pojazdów, w tym z napędem elektrycznym. Tylko w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 112 nowych autobusów, w tym 20 z napędem elektrycznym. Trwa ponadto postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 75 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6, które do Krakowa zostaną dostarczone w 2018 roku.

Cztery w pełni elektryczne Solarisy, każdy wyposażony w baterie o pojemności 80 kWh, jeżdżą już po ulicach stolicy Małopolski od września ubiegłego roku. Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Zakup elektryków od Solarisa kosztował 7,5 mln zł. Dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa, w sprawie której władze miasta porozumiały się z NCBiR, ma być realizowana w latach 2019-2021.

– Dzięki tym zakupom autobusów elektrycznych Kraków wkrótce stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, gdzie pasażerowie będą mieć do dyspozycji wyłącznie pojazdy ekologiczne spełniające co najmniej normę Euro 5, w tym hybrydowe i elektryczne. Podpisane przez nas porozumienie potwierdza, że Kraków jest liderem w zakresie elektromobilności – komentuje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Gramwzielone.pl

Najnowsze artykuły