DrogiInfrastrukturaWszystko

Król: Manualny system poboru opłat na autostradach to anachronizm

Firma analityczno-doradcza Audytel SA i Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI) zaprezentowały wyniki najnowszego badania dotyczącego możliwych scenariuszy rozwoju systemu pobierania opłat za korzystanie z autostrad w Polsce. Analiza scenariuszowa wykazała, że optymalnym sposobem wyeliminowania korków, jakie tworzą się na punktach poboru opłat, byłoby wdrożenie w pełni elektronicznego systemu, a korzyści uzyskane z jego wdrożenia znacznie przewyższyłyby koszty.

– Chcę doprowadzić do wspólnego mianownika, który połączyłby istniejące e-opłaty viaToll dla samochodów ciężarowych oraz manualny system poboru opłat na odcinkach autostrad koncesyjnych. Tym mianownikiem mógłby być wspólny elektroniczny system poboru – mówi Krzysztof Król, doradca prezydenta RP.

Bilans korzyści dla użytkowników dróg, Skarbu Państwa i GDDKiA dla scenariusza zintegrowanego, elektronicznego systemu poboru opłat przekracza w ciągu 13 lat od 2013 o 2026 r. 15,1 mld zł. Kluczem do sukcesu we wdrożeniu takiego systemu w wariancie przynoszącym największe korzyści dla społeczeństwa są działania legislacyjne oraz dojście do porozumienia z koncesjonariuszami.

– Systemy manualnego poboru opłat ze szlabanami i budkami są szkodliwym anachronizmem. Podstawowym celem rozwoju nowoczesnych technologii powinny być społeczne i ekonomiczne korzyści. Automatyczny, powszechny, elektroniczny pobór opłat jest rozwiązaniem pilnie potrzebnym, także w kontekście zastosowania go w skali całej Unii Europejskiej – twierdzi Król.

Jego zdaniem nikt przecież nie chce stać w największym polskim korku w podwarszawskim Pruszkowie, mogącym równać się największemu we Włoszech – weneckiemu, związanemu z kolejkami do punktów poboru opłat. Król ma nadzieję, że wicepremier Elżbieta Bieńkowska, która często stoi w równie dużym, co pruszkowski, korku na trasie Gliwice – Balice, na własnej skórze sprawdza jak w praktyce działa manualny system poboru opłat autostradowych.

– Przed elektronicznym systemem poboru istnieje wiele możliwości rozwoju i zastosowań – mówi dalej Król. – Mógłby działać kompatybilnie z elektroniczną identyfikacją pojazdów:  umożliwiać pobór opłat za przejazd, wjazd do garażu, dojazd do miasta, przejazd przez most itd. Obecnie specjalnie powołany klaster ITS, funkcjonujący w ramach ministerstwa infrastruktury, wraz przedstawicielami m.in. GDDKiA i Generalnej Inspekcji Ruchu Drogowego, dyskutuje nad zmianami prawnymi, mającymi umożliwić w przyszłości stworzenie jednolitego e-systemu poboru opłat zarówno na autostradach zarządzanych przez GDDKiA, jak i odcinkach w gestii prywatnych koncesjonariuszy.

– M.in. chodziłoby o to, by umożliwić GDDKiA przekazywanie pobieranych środków koncesjonariuszom (obecnie możliwe jest jedynie przekazywanie części środków z opłat przez tych ostatnich na rzecz GDDKiA). Brakuje też porozumienia, co do wspólnego (dla publicznego i prywatnego operatora systemu) poziomu przyszłych e-opłat – kończy Król.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X