InfrastrukturaKolejeWszystko

Kuczewska-Łaska: Przewozowe spółki samorządowe będą znacznie droższe od jednej spółki ogólnopolskiej

Podczas marcowej sesji Sejmiku Województwa Śląskiego, radni zgodzili się na zadłużenie województwa na 25 mln zł w celu podwyższenia kapitału zakładowego Kolei Śląskich – podał Rynek Kolejowy. Wg Ewy Chorowskiej-Kasperlik, przewodniczącej Rady Nadzorczej Kolei Śląskich, sytuacja przewoźnika jest stabilna. Przewidywała ona wynik przewoźnika w granicach 59-60 mln zł straty za 2013 r.

– Jasne, że obsługa pasażerskich przewozów kolejowych województwa śląskiego przez spółkę osobną, mniejszą niż Przewozy Regionalne będzie zawsze droższa. Ale rozumiem, że taki był wybór władz tego województwa – twierdzi w rozmowie z naszym portalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, b. prezes Przewozy Regionalne sp. z o.o.

W jej opinii województwo długo nie mogło w to uwierzyć, ale obecnie się o tym przekonało. Koleje Śląskie nie będą w stanie zmniejszyć swych kosztów, natomiast województwo będzie w stanie zwiększyć dofinansowanie do tzw. pociągokilometra. Dofinansowanie na ten rok było przewidywane jeszcze w oparciu o prognozy sporządzane przy współpracy z Kolejami Regionalnymi. Dlatego okazało się, że wyszło o tyle drożej. Władze Śląska myślały, że własna spółka będzie tańsza. To było niezrozumiałe dla Przewozów Regionalnych. Ale tak na Śląsku zdecydowano.

– Niestety przewozowe spółki samorządowe w poszczególnych województwach będą znacznie droższe od jednej spółki ogólnopolskiej – twierdzi dalej Kuczewska-Łaska. – Wydaje mi się, że jedynym rozsądnym podejściem dla samorządów jest ogłaszanie przetargów na organizację kolejowych przewozów pasażerskich w sensownych terminach. Tak, by spółka, która do tej pory pracowała na danym terenie mogła się z niego wycofać, a nowa – mająca rozpocząć w tym miejscu przewozy – mogła się do tego zadania właściwie przygotować.

W opinii b. szefowej Przewozów Regionalnych muszą to być ponadto kontrakty długoterminowe. Co najmniej na 10 lat. Wówczas można przygotować tabor i odpowiednią infrastrukturę przewozową.

– Myślę, że województwo śląskie znajduje się w nieciekawej sytuacji – mówi Kuczewska-Łaska. – Sama miałabym trudności z podjęciem decyzji o ewentualnej likwidacji nowo powstałej spółki Koleje Śląskie. Tyle, że władze województwa stały się w pewnym sensie zakładnikami tego przedsięwzięcia. Bowiem będą musiały płacić znacznie więcej na tę własną kolej.

A jeszcze za chwilę znajdą się w takiej sytuacji – w związku z wchodzącymi w życie dyrektywami unijnymi – że będą miały obowiązek ogłaszania przetargów na organizację przewozów pasażerskich. Wówczas może okazać się, że własna spółka poniesie w nich klęskę – kończy Kuczewska-Łaska.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X