AlertEnergetykaInnowacjeMotoryzacjaWęgiel. energetyka węglowa

Lotos chce zarabiać na wodorze już w 2021 roku. LNG czeka na analizy

Wodór. Źródło: flickr

Wodór. Źródło: flickr

– Lotos interesując się wodorem i LNG pokazuje, które kierunki rozwoju chce podjąć po zakończeniu produkcji paliw płynnych – powiedział wiceprezes Grupy Lotos Jarosław Kawula. Lotos chce rozpocząć komercyjną sprzedaż wodoru już w przyszłym roku.

Wodór

Lotos podkreślił, że w ramach projektu Pure H2, spółka uruchomi dystrybucję wodoru o bardzo wysokiej czystości sięgającej 99,999 procent. Projekt zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji tego paliwa, a także dwóch punktów tankowania pojazdów w Gdańsku i Warszawie.

W listopadzie 2019 roku Grupa Lotos oraz Toyota Motor Poland podpisały list intencyjny o współpracy przy rozwoju technologii wykorzystania wodoru w transporcie samochodowym.

– Trwają prace nad instalacją „doczyszczania” wodoru oraz budowa punktów ładowania wodoru w Gdańsku i Warszawie. W 2021 roku rozpoczniemy komercyjną sprzedaż wodoru dla obsługi flotowej, a więc komunikacji zbiorowej i klientów indywidualnych – powiedział Jarosław Kawula.

LNG

Lotos chce także rozwijać paliwa alternatywne takie jak LNG. Spółka kontynuuje projekt opracowania dokumentacji budowy terminala LNG małej skali, zlokalizowanego w Gdańsku. W 2019 roku Lotos i PGNiG przeprowadziły dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. Były to pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni.

– Zakładamy, że w Gdańsku jest miejsce na terminal LNG małej skali dla statków z usługą bunkrowania, jak i dla klientów po stronie lądowej. Jesteśmy w końcowej fazie studium wykonalności projektu. Jesteśmy po rewizji projektu i będziemy dążyć, aby na bazie tych analiz podejmować decyzje inwestycyjne – powiedział Jarosław Kawula.

Grupa Lotos w konsorcjum z Operatorem Gazociągów Przemysłowych Gaz–System analizuje projekt inwestycji budowy terminalu LNG małej skali w Gdańsku, pełniącego rolę bazy przeładunkowej i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw oraz budowy bunkierki z funkcją wytwarzania energii elektrycznej. Grupa Lotos jest liderem projektu. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Bartłomiej Sawicki


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Dwa polskie eksperymenty zostały przeprowadzone w kosmosie

Misja Ignis została zrealizowana w ponad 20 procentach. Przeprowadzono dwa z zaplanowanych eksperymentów, oba zostały zgłoszone przez polskie uczelnie. Pierwszy...

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Udostępnij:

Facebook X X X