AlertŻegluga

Gigant logistyczny Maersk chce, by jego flota była neutralna dla klimatu

okręt żegluga maersk kontenerowiec

Źródło: Maersk

Koncern logistyczny Maersk oświadczył, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej, uruchamiając pierwszy na świecie statek napędzany paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku, czyli siedem lat wcześniej niż pierwotnie zakładano.

Transformacja energetyczna żeglugi

Branża żeglugowa, która obsługuje około 80 procent światowego handlu i odpowiada za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, zobowiązała się w zeszłym roku do przygotowania statków i paliw żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. – Ze względu na postęp technologiczny i rosnące zapotrzebowanie klientów na zrównoważone łańcuchy dostaw, Maersk przyspiesza wysiłki zmierzające do dekarbonizacji działalności morskiej, wypuszczając pierwszy na świecie statek liniowy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku – podał gigant logistyczny.

Zużycie ropy naftowej do transportu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do emisji gazów cieplarnianych, a Maersk, największy na świecie przewoźnik kontenerowy, stoi przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich dostaw paliwa alternatywnego. – Naszą ambicją jest, aby do 2050 roku nasza flota była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Dziś postrzegamy to jako ambitny, ale osiągalny cel do osiągnięcia – powiedział dyrektor generalny firmy Soren Skou.

Firma zaczyna od jednego ze swoich statków dostawczych – stosunkowo małego statku, który może przewozić do 2000 kontenerów – który będzie zasilany przyjaznym dla klimatu metanolem, chociaż w razie potrzeby będzie mógł wykorzystać ropę. W przyszłości wszystkie nowe statki będą miały zainstalowaną technologię dwupaliwową. Oprócz metanolu wytwarzanego z odpadów roślinnych Maersk powiedział, że eksperymentuje między innymi z amoniakiem, zwykle używanym jako nawóz. Dwóch największych na świecie producentów nawozów, CF Industries i Yara, poinformowało w zeszłym miesiącu, że chcą przebudować fabryki amoniaku w Stanach Zjednoczonych i Norwegii, aby produkować czystą energię do napędzania statków.

Reuters/Michał Perzyński

T&E: Wodór najbardziej przydałby się w lotnictwie i żegludze (INFOGRAFIKA)


Powiązane artykuły

Prezydent Chin Xi Jinping, po lewej i prezydent Kazachstanu Kassym-Jomart Tokayev podczas spotkania w Astanie, 16 czerwca 2025 roku. Źródło: Materiały biura prasowego prezydenta Kazachstanu 

Rosja i Chiny zbudują pierwsze elektrownie jądrowe w Kazachstanie 

Władze w Kazachstanie ogłosiły, że Rosja i Chiny, mają zbudować pierwsze elektrownie jądrowe w tym bogatym w uran kraju (43...
Budowa połączenia Hermanowice–Strachocina. Źródło: Gaz-System

Gaz budzi się w Polsce na nowo. Coraz więcej pytań o przyłączenia

Analizy Gaz-Systemu wskazują, że w latach 2026-2035 nastąpi znaczny wzrost krajowego zużycia gazu ziemnego. Operator gazociągów przesyłowych przekazuje Biznes Alert,...
Terminal LNG Energos-Force. Fot. Energos

Niemcy oddają pływający terminal LNG

Rząd federalny zdecydował wynająć pływający terminal LNG “Energos Force” do innego kraju w południowej Europie. Jednostka obrała kurs na Gibraltar....

Udostępnij:

Facebook X X X