Europa staje się placem budowy fabryk magazynów energii. Zachód chce rzucić wyzwanie producentom baterii z Azji.
Rywalizacja kontynentów
Financial Times podaje, że Komisja Europejska zamierza dopuścić pomoc publiczną na badania nad magazynami energii i zapewni miliardy euro dofinansowania tym, którzy zechcą zbudować fabryki baterii. Dzięki temu ma spaść emisyjność transportu europejskiego skompromitowanego aferą Dieselgate i pozwoli mu zmniejszyć zależność od importu baterii z Azji.
Aby utrzymać niezależność od metali ziem rzadkich z Azji, Unia Europejska planuje zintensyfikować recykling zużytej elektroniki i znaleźć nowe złoża kobaltu, litu, grafitu i niklu na terenie Europy. Dzięki temu Europejczycy mogą rzucić wyzwanie konkurentom z Azji.
Obecnie prawie 80 procent produkcji magazynów energii pochodzi z Azji – podaje Bloomberg. Chiny produkują 69 procent z nich, USA – 15 procent, a Unia Europejska – poniżej 4 procent. W funduszu Horyzont 2020 dedykowanym badaniom naukowym wyznaczono 200 mln euro na projekty bateryjne i 800 mln euro na instalacje demonstracyjne.
Francuski Saft wraz z niemieckim Siemensem, Solvayem i Manzem zamierzają wytworzyć tanie magazyny energii, które mogłyby trafić do sprzedaży już za siedem lat. Unijny sojusz bateryjny, w który zaangażowała się m.in. Polska, miał być sygnałem, który zachęcił inwestorów do takich projektów.
Europejski plac budowy
Northvolt pożyczył 525 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na stworzenie demonstracyjnej linii produkcyjnej fabryki, która do 2023 roku mogłaby wytwarzać do 32 GwH baterii rocznie. Umicore buduje w Polsce fabrykę materiałów niezbędnych do budowy magazynów energii, która ma powstać do 2020 roku. Niemiecka Varta i amerykański Ford mają nawiązać współpracę przy budowie baterii do samochodów elektrycznych, co niebawem ma ogłosić minister finansów Niemiec – podaje Tagesspiegel. Tymczasem azjatyccy rywale budują już w Europie. LG Chem tworzy w Polsce fabrykę baterii litowo-jonowych, a Samsung SDI i SK Innovation inwestują na Węgrzech.
Financial Times/Wojciech Jakóbik
Jakóbik: Magazyny energii. Nadzieja energetyki na horyzoncie