icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Miland: Rozbudowa magazynów ropy zwiększy bezpieczeństwo Polski

ROZMOWA

– Jesteśmy zdeterminowani, aby rozbudowywać magazyny ropy naftowej, przede wszystkim w Gdańsku ze względu na korzystne warunki magazynowania i realizowania logistyki. Efekty naszych działań będą widoczne w perspektywie najbliższych kilku lat – podkreślił w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Wiceprezes Zarządu PERN* Rafał Miland.

BiznesAlert.pl: Jaka jest szansa, że azerska lub irańska ropa popłynie ropociągiem Odessa – Brody – Płock?

Rafał Miland,Wiceprezes Zarządu PERN: PERN dostarcza usługę transportu oraz magazynowania ropy naftowej, a w ramach grupy kapitałowej – usługę magazynowania paliw. Jeśli pojawią się klienci, którzy będą chcieli kupić ropę z wspominanego przez Pana kierunku to nasza spółka jest otwarta na świadczenie odpowiednich usług. Podkreślę jednak, że nie jest rolą PERN poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia w ropę – od tego są wyspecjalizowane firmy traderskie i rafinerie. Jeśli pojawią się zainteresowani, którzy będą chętni zlecić nam transport ropy, który będzie opłacalny ekonomicznie, to jak najbardziej jesteśmy zainteresowani.

Czy dla firm naftowych lepszym rozwiązaniem w porównaniu do ropociągu Odessa – Brody – Gdańsk może być sprowadzanie surowca dzięki Terminalowi Naftowemu?

Na to pytanie odpowiedź znają przede wszystkim sami zainteresowani, a więc poszczególne spółki naftowe. PERN jest otwarty na wykonanie takiej usługi. PERN oddaje do użytku trzecią nitkę ropociągu na odcinku Płock – Adamowo, która może być elementem projektu Odessa – Brody – Płock – Gdańsk. Pozwala bowiem na zwiększenie wolumenu ropy transportowanego naszą infrastrukturą – w tym ropy z nowego kierunku. Przypomnę, że ropociąg Odessa- Brody – Płock – Gdańsk, wymaga wybudowania odcinka Brody – Adamowo, w większej części po stronie ukraińskiej. Uruchamiana trzecia nitka na trasie Adamowo – Płock rozwiązuje zagadnienie dodatkowej przepustowości na już istniejącej infrastrukturze.

Jakie są plany spółki PERN w zakresie rozbudowy magazynów ropy naftowej?

Mamy zamiar rozbudować magazyny ropy naftowej. Jest potrzeba rynkowa ale i konieczność poprawienia operacyjnych zdolności działania naszej spółki. Zasygnalizowaliśmy to już w naszej strategii, którą przedstawiamy. Jesteśmy zdeterminowani, aby rozbudowywać magazyny ropy naftowej przede wszystkim w Gdańsku ze względu na korzystne warunki magazynowania i realizowania logistyki. Efekty naszych działań będą widoczne w perspektywie najbliższych kilku lat.

W którą stronę będzie podążać rozbudowa terminalu naftowego w Gdańsku?

Ostateczna decyzja w kwestii rozbudowy terminalu zostanie podjęta do końca roku. Analizujemy dwa warianty. Jeden z możliwych scenariuszy zakłada rozbudowę zmierzającą w stronę poszerzenia możliwości odbioru ropy i wbudowania terminala dla produktów chemicznych, zaś drugi zakłada skoncentrowanie naszej uwagi tylko na ropie. Odeszliśmy już od paliw w terminalu naftowym w Gdańsku. Nasza infrastruktura jest już przygotowana do odbioru każdej gatunkowo ropy. Nasze urządzenia leżące na terenie terminalu są przygotowane również do blendowania surowca.

Agencja Reuters podała w sierpniu, że spółka Mercuria zakończy współprace z PERN i swoją działalność w polskim Naftoporcie. Jak można ocenić ten ruch?

Działania firmy traderskiej nie nazwałbym wycofaniem. Jest to zwykła relacja handlowa między klientami kupującymi ropę, nami a Mercurią. Obowiązywał kontrakt na magazynowanie określonej ilości ropy, który wygasł. Ropa została przetłoczona naszym systemem ropociągów i sprzedana. Nie oznacza to jednak, że ta firma nie będzie mogła wrócić i ponownie skorzystać z naszych usług. My jesteśmy otwarci na każdego klienta.

*Operator polskiej infrastruktury naftowej

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

ROZMOWA

– Jesteśmy zdeterminowani, aby rozbudowywać magazyny ropy naftowej, przede wszystkim w Gdańsku ze względu na korzystne warunki magazynowania i realizowania logistyki. Efekty naszych działań będą widoczne w perspektywie najbliższych kilku lat – podkreślił w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Wiceprezes Zarządu PERN* Rafał Miland.

BiznesAlert.pl: Jaka jest szansa, że azerska lub irańska ropa popłynie ropociągiem Odessa – Brody – Płock?

Rafał Miland,Wiceprezes Zarządu PERN: PERN dostarcza usługę transportu oraz magazynowania ropy naftowej, a w ramach grupy kapitałowej – usługę magazynowania paliw. Jeśli pojawią się klienci, którzy będą chcieli kupić ropę z wspominanego przez Pana kierunku to nasza spółka jest otwarta na świadczenie odpowiednich usług. Podkreślę jednak, że nie jest rolą PERN poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia w ropę – od tego są wyspecjalizowane firmy traderskie i rafinerie. Jeśli pojawią się zainteresowani, którzy będą chętni zlecić nam transport ropy, który będzie opłacalny ekonomicznie, to jak najbardziej jesteśmy zainteresowani.

Czy dla firm naftowych lepszym rozwiązaniem w porównaniu do ropociągu Odessa – Brody – Gdańsk może być sprowadzanie surowca dzięki Terminalowi Naftowemu?

Na to pytanie odpowiedź znają przede wszystkim sami zainteresowani, a więc poszczególne spółki naftowe. PERN jest otwarty na wykonanie takiej usługi. PERN oddaje do użytku trzecią nitkę ropociągu na odcinku Płock – Adamowo, która może być elementem projektu Odessa – Brody – Płock – Gdańsk. Pozwala bowiem na zwiększenie wolumenu ropy transportowanego naszą infrastrukturą – w tym ropy z nowego kierunku. Przypomnę, że ropociąg Odessa- Brody – Płock – Gdańsk, wymaga wybudowania odcinka Brody – Adamowo, w większej części po stronie ukraińskiej. Uruchamiana trzecia nitka na trasie Adamowo – Płock rozwiązuje zagadnienie dodatkowej przepustowości na już istniejącej infrastrukturze.

Jakie są plany spółki PERN w zakresie rozbudowy magazynów ropy naftowej?

Mamy zamiar rozbudować magazyny ropy naftowej. Jest potrzeba rynkowa ale i konieczność poprawienia operacyjnych zdolności działania naszej spółki. Zasygnalizowaliśmy to już w naszej strategii, którą przedstawiamy. Jesteśmy zdeterminowani, aby rozbudowywać magazyny ropy naftowej przede wszystkim w Gdańsku ze względu na korzystne warunki magazynowania i realizowania logistyki. Efekty naszych działań będą widoczne w perspektywie najbliższych kilku lat.

W którą stronę będzie podążać rozbudowa terminalu naftowego w Gdańsku?

Ostateczna decyzja w kwestii rozbudowy terminalu zostanie podjęta do końca roku. Analizujemy dwa warianty. Jeden z możliwych scenariuszy zakłada rozbudowę zmierzającą w stronę poszerzenia możliwości odbioru ropy i wbudowania terminala dla produktów chemicznych, zaś drugi zakłada skoncentrowanie naszej uwagi tylko na ropie. Odeszliśmy już od paliw w terminalu naftowym w Gdańsku. Nasza infrastruktura jest już przygotowana do odbioru każdej gatunkowo ropy. Nasze urządzenia leżące na terenie terminalu są przygotowane również do blendowania surowca.

Agencja Reuters podała w sierpniu, że spółka Mercuria zakończy współprace z PERN i swoją działalność w polskim Naftoporcie. Jak można ocenić ten ruch?

Działania firmy traderskiej nie nazwałbym wycofaniem. Jest to zwykła relacja handlowa między klientami kupującymi ropę, nami a Mercurią. Obowiązywał kontrakt na magazynowanie określonej ilości ropy, który wygasł. Ropa została przetłoczona naszym systemem ropociągów i sprzedana. Nie oznacza to jednak, że ta firma nie będzie mogła wrócić i ponownie skorzystać z naszych usług. My jesteśmy otwarci na każdego klienta.

*Operator polskiej infrastruktury naftowej

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

Najnowsze artykuły