Rządowa Agencja Współpracy Obronnej (DSCA), wyraziła zgodę na modernizację floty polskich F-16. Zgoda ta to istotny element, gdyż określa wartość modernizacji i jej wstępny zakres.
W dokumencie opublikowanym 23 października przez DSCA, wartość modernizacji oszacowano na 7,3 miliarda dolarów. W zakres wejdzie dostosowanie polskich F-16C Block52+ i F-16D Block52+ do wersji F-16V. Modernizacja ta po raz pierwszy zaprezentowana została w Singapurze w 2012 roku.
Zakres modyfikacji
W ramach modernizacji do wersji Viper znajduje się, wymiana radaru, modernizacja komputera pokładowego i awioniki pokładowej. Jest to także zmiana systemów walki radioelektronicznej i naprowadzania oraz paneli i wyświetlaczy w kokpicie.
Szczegółowo, zgodnie z pismem DSCA Polska chce zakupić 58 sztuk, wyświetlaczy wielofunkcyjnych IPDG, tyle samo systemów nawigacji GPS/EGI z modułem SAASM i radiolokacyjnych AN/APG-83 SABR. Poza nimi dokupionych ma być 60 komputerów misji MMC lub równoważnych, 60 komputerów XMC lub równoważnych, 73 systemy walki elektronicznej AN/ALQ-257 IVEWS lub AN/ALQ-254(v)1 Viper Shield.
Z uwagi na posiadane 48 Jastrzębi liczby te wskazują na zakup z myślą o częściach zapasowych. Poza zakupami elektroniki i awioniki zakupione zostaną elementy jak system ostrzegania przed pociskami PAWS-2, celowniki nahełmowe JHMCS II, radiostacje, transpondera IFF, wyrzutni celów pozornych AN/ALE-47.
Poza awioniką i wyposażeniem w ramach pakietu zakupów dojdzie również uzbrojenie w postaci pocisków do testów AGM-158 JASSM. Do prób zakupione zostaną trzy lekkie bomby GBU-53/B SDB, osiem makiet gabarytowo-masowych GBU-53/B, dwie GBU-39/B, dwa pociski AIM-9X Sidewinder Block II w wersji treningowej, a także dwa egzemplarze CATM-9X Sidewinder. W ramach uzbrojenia i wyposażenie podczepianego znalazła się pewna liczba zasobników rozpoznawczych MS-110.
W ramach umowy dostarczona zostanie również dokumentacja techniczna, osprzęt i oprogramowanie do obsługi samolotów.
Jak informuje Agencja, Polska zażądała offsetu za te zakupy a realna wartość kontraktu może być niższa.
F-16 w Polsce
O chęci modernizacji w środkowym okresie życia, poinformował w lutym szef Agencji Uzbrojenia generał Artur Kuptel. W 2024 roku, mija 18 lat od dostarczenia do kraju pierwszych egzemplarzy samolotów, co wiąże się z osiągnięciem połowu czasu eksploatacji, określanej przez producenta na około 40 lat.
Kontrakt na dostawę samolotów w latach 2006-2008 podpisano w kwietniu 2003 roku. Samoloty te stacjonują w dwóch bazach. W Łasku pod Łodzią oraz w Krzesinach pod Poznaniem.
Polskie F-16 wyposażone są w najnowocześniejsze uzbrojenie w tym bomby szybujące AGM-158A JASSM i AGM-158B-2 JASSM-ER.
Piotr Brzyski / Defense Security Cooperation Agency