InfrastrukturaKolejeWszystko

Neska: PKP Cargo został partnerem trzech największych graczy przemysłu wykorzystującego drewno

Fot. PKP CARGO Kasper Jan Kwiatkowski

W 2015 roku PKP CARGO podpisało dwuletnie umowy na przewozy towarów z trzema liderami polskiego przemysłu wykorzystującego drewno – spółką International Paper Kwidzyn, Kronospan Szczecinek oraz Mondi Świecie. Na podstawie nowych kontraktów PKP CARGO będzie transportować m.in. drewno, wyroby z drewna oraz zrębki drzewne. Każda z trzech wymienionych firm jest największym producentem w Polsce w swoim segmencie rynku.

Łączna masa przewiezionych przez PKP CARGO towarów dla Kronospan Szczecinek, IP Kwidzyn i Mondi Świecie przez dwa lata przekroczy 5 mln ton, z czego blisko 65 proc. będą stanowić przewozy drewna.

– Podpisanie umów z International Paper Kwidzyn, Kronospan Szczecinek oraz Mondi potwierdza mocną pozycję rynkową PKP CARGO – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych. – Cieszę się, że możemy być partnerem największych podmiotów gospodarczych w Polsce, w tym przemysłu wykorzystującego drewno. Współpracując z PKP CARGO, nasi klienci otrzymują wysokiej jakości obsługę logistyczną oraz dostęp do zaplecza taborowego największego przewoźnika w Polsce. Warto dodać, że przewozy drewna są realizowane na przestrzeni całego roku, co uwalnia ten segment od efektu sezonowości – komentuje Jacek Neska.

International Paper jest jednym z największych na świecie producentów celulozy, papieru biurowego oraz tektury powlekanej i niepowlekanej oraz opakowań konsumpcyjnych. Przewozy dla International Paper obejmują obsługę zakładu w Kwidzynie.

Obsługa Kronospan Szczecinek obejmuje przewozy realizowane dla trzech zakładów produkcyjnych w Polsce. Kronospan jest największym na świecie producentem płyt MDF. Oprócz nich wytwarza również płyty HDF i płyty wiórowe.

Mondi Świecie należy do grupy kapitałowej Mondi, znaczącego w skali europejskiej producenta papierów do produkcji tektury falistej i papieru workowego.

Kolej jest najlepszym środkiem transportu drewna na większe odległości, przekraczające 250 km. W Polsce dominują dwa główne kierunki przewozów drewna – import przez granicę wschodnią, głównie z Białorusi oraz przewozy w kraju, z ładowni zlokalizowanych w pobliżu miejsc pozyskania drewna z lasów. PKP CARGO jest wybierane przez klientów do obsługi przewozów w kraju ze względu na elastyczność przewozu, rozwiniętą sieć obsługiwanych punktów ładunkowych oraz doświadczenie w realizacji tego typu zleceń. W zakresie importu przez granicę wschodnią, istotną częścią procesu przewozowego są sprawny przeładunek oraz obsługa spedycyjno-celna. Takie usługi świadczy m.in. należące do grupy kapitałowej PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze. Obsługę spedycyjną przewozów świadczy m.in. PS Trade Trans, spółka w całości należąca do PKP CARGO.

Największa część drewna jest przewożona w Polsce standardowymi wagonami towarowymi – węglarkami. Często wykorzystuje się w tym celu również wagony specjalistyczne serii Roos, które z założenia są przeznaczone do przewozu drewna, a także wagony platformy, wykorzystywane do transportu dłużycy. Do przewozów zrębki drzewnej coraz częściej stosuje się pojemniki, transportowane w systemie intermodalnym.

Przewozy drewna stanowiły w 2014 roku ok. 5 proc. wszystkich przewozów PKP CARGO w ujęciu pracy przewozowej. Największy polski przewoźnik przetransportował w ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku prawie 130 tys. wagonów drewna.

PKP CARGO jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 47 proc. w ujęciu masy i 57 proc. w ujęciu pracy przewozowej (2014 r.).


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X