AlertInnowacjeKoleje

Udane testy lewitujących pociągów na Podkarpaciu

Testy polskiego lewitującego pociągu przeprowadzono we wtorek 5 września zakończyły się sukcesem. Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, co wyraźnie zwiększy prędkość pociągów.

W 2021 roku Nevomo rozpoczęło budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie pod Leżajskiem. Instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. Firma chce, aby pierwszy egzemplarz wszedł na rynek już w 2024 roku.

Podczas testów na ponad 720-metrowym odcinku toru Nevomo w Nowej Sarzynie, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym.

Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund. Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży.

Interesujące jest, że oprócz niewątpliwej zalety jaką jest wykorzystanie obecnie położonej infrastruktury, nową technologią ma wyróżniać koszt projekt Nemovo ma kosztować 10 milionów euro za kilometr. Dla porównania wspomniana kolej magnetyczna w Szanghaju kosztowała 50 milionów euro za kilometr, a w Japonii słynna linia Shinkansen kosztowała 160 milionów euro za kilometr.

Polski startup Nevomo od lat rozwijają własną koncepcję hyperloopa. To metoda elektrycznego transportu pozwalającego na przewożenie pasażerów i transportów z prędkością ponad 1000 km/h wewnątrz rur niskociśnieniowych.

Nevomo / Jacek Perzyński

Chiny chcą uruchomić pierwszy hyperloop do 2035 roku


Powiązane artykuły

Prace na statku układającym rurociąg Lorelay na Morzu Północnym, Holandia, 18 lipca 2025 r. Rurociąg do transportu CO2 na potrzeby systemu transportu i składowania CO2 Portos. EPA/JEROEN JUMELET

Holandia łapie CO2, by ratować Unię. Polska tylko zerka

W przyszłym roku Holandia wystartuje z projektem Porthos, umożliwiającym wychwyt i składowanie milionów ton dwutlenku węgla rocznie. W ten sposób...
Górnik, złoto. Źródło: Freepik

Tony złota ukryte pod ziemią w Polsce. Da się je wydobyć?

Złoto historycznie na terenach Polski było wydobywane w Sudetach na Dolnym Śląsku i okolicach. Pod ziemią wciąż spoczywają tony tego...

Niewolnicy składają rosyjskie drony. Werbuje ich Grupa Wagnera

Rosyjska fabryka dronów w Ałabudze działa dzięki pracy przymusowej. Angażowani są zarówno studenci, jak i kobiety z Afryki oraz Azji...

Udostępnij:

Facebook X X X