Czeski rząd zatwierdził budowę transgranicznego tunelu kolejowego, co przyczyni się do realizacji szybkiej linii kolejowej Drezno-Praga. Projekt ten, uważany za jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie Środkowej, ma na celu znaczące skrócenie czasu podróży między Dreznem a Pragą. Dodatkowo zwiększy przepustowość dla pociągów pasażerskich i towarowych.
Nowa trasa, będąca częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T poprowadzi przez tunel pod Rudawami do Czech. Tunel, zwany Krušnohorský, będzie miał ponad 30 km długości, z czego około 12 km znajdzie się po czeskiej stronie. Dzięki inwestycji czas podróży między Dreznem a Pragą skróci się z obecnych ponad dwóch godzin, do około godziny. Trasa zostanie skrócona o około 50 km, z 200 km do 150 km.

Inwestycja to nie tylko tunel
Projekt obejmuje nie tylko tunel, ale także modernizację odcinka Drezno-Heidenau. Planuje się budowę 46 km nowych torów, 92 zwrotnic oraz nowoczesnych systemów sterowania ruchem. Inwestycja ta pozwoli odciążyć mocno obciążoną linię w dolinie Łaby między Pirną a Děčínem, która obecnie osiąga granice swojej przepustowości. Nowa trasa zapewni również odporność na powodzie i zwiększy możliwości transportu towarowego. Przyczyni się do przeniesienia większej ilości ruchu z dróg na tory, co jest bardziej przyjazne dla klimatu.
Budowa tunelu, który będzie najdłuższym tunelem kolejowym w Niemczech i pierwszym transgranicznym, rozpocznie się prawdopodobnie na początku lat 30. XXI wieku. Sam proces budowy potrwa od 10 do 12 lat. Projekt jest wspierany przez Unię Europejską, która wcześniej przeznaczyła środki na studium wykonalności. Inwestycja ma nie tylko poprawić połączenia między Saksonią a Czechami, ale także wzmocnić europejskie korytarze transportowe. Umożliwi integrację Czech z siecią szybkich kolei w Europie Środkowej.
Sächsische Zeitung / Aleksandra Fedorska