Japoński koncern motoryzacyjny zaprezentował pierwszy na świecie prototypowy model elektrycznego samochodu dostawczego napędzanego ogniwami paliwowymi zasilanymi bioetanolem. Pojazd może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, np. etanol i gaz ziemny.
„Ogniwo paliwowe e-Bio może znaleźć zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu i tworzy szanse rozwoju regionalnej produkcji energii, umożliwiając jednocześnie dalsze korzystanie z istniejącej infrastruktury. W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma większy potencjał rynkowy, ponieważ nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury” – tłumaczył prezes koncernu Carlos Ghosn.
Prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym e-Bio pracuje na czystym etanolu, pozyskując energię umożliwiającą naładowanie akumulatora o pojemności 24 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów – informuje producent. Samochód ma być testowany na drogach publicznych w Brazylii.
O rozpoczęciu prac badawczo-rozwojowych nad ogniwem paliwowym e-Bio Nissan informował w czerwcu br. w Jokohamie. Zespół napędowy pracuje na czystym etanolu lub etanolu zmieszanym z wodą. Spaliny emitowane przez układ mają czystość porównywalną z powietrzem atmosferycznym, co przekłada się na neutralny bilans węglowy – przekonuje japoński koncern.
Do produkcji bioetanolu wykorzystuje się głównie trzcinę cukrową i kukurydzę. Paliwo to jest powszechnie dostępne w krajach Ameryki Północnej i Południowej, które dysponują rozbudowaną infrastrukturą do jego produkcji. Łatwa dostępność etanolu i niska palność jego mieszanki z wodą ułatwią wprowadzenie systemu na rynek, tym bardziej, że jego stosowanie nie zależy w istotnym stopniu od istniejącej infrastruktury ładowania pojazdów, ani nie jest przez nią ograniczane.
Źródło: Polska Agencja Prasowa