Norweg Thomas Brødreskift zbudował prawdopodobnie pierwszy wodnopłatowiec wykorzystujący napęd elektryczny. Ma on nadzieję, że to przyjazne środowisku rozwiązanie znajdzie uznanie i szerokie zastosowanie już niebawem.
Prace nad koncepcją Thomas Brødreskift rozpoczął jeszcze w czasie studiów w 2009 roku. Głównym celem jaki przyświecał projektantowi to oszczędność paliwa i brak konieczności budowania drogiej infrastruktury do tankowania hydroplanów nieopodal cichych fiordów. Testy pojazdu rozpoczną się wiosną. Prototyp jest już gotowy.
Thomas Brødreskift wraz ze swoim zespołem inżynierskim promuje czysty transport powietrzny. Początki pomysłu zrodziły się jak sam mówi w „garażu w Oslo”. Dziś pod marką The Equator przygotował prototypowy samolot P2 Xcursion mający pokazać, że elektryfikacja transportu postępuje wielotorowo.
Pojazd ma nowoczesny napęd hybrydowy (EHPS), który redukuje zużycie paliwa do minimum. Lecieć mogą nim 2 osoby, maksymalny zasięg to ponad 1,500 kilometrów. Samolot posiada 97 kW elektryczny silnik, wykorzystuje baterie Li-ion (litowo-jonowe) oraz LiPo (litowo-polimerowe, znane z dronów).
EquatorAircraft.com/Agata Rzędowska