Novatek planuje wykorzystywać żeglugę Północną Drogą Morską (PDM) przez 9-10 miesięcy w ciągu roku. W 2021 roku tą trasą ma przepłynąć 71 transportów LNG.
Novatek od kilku lat próbuje testować różne warianty i konfigurację żeglugi PDM, również w sezonie zimowym przy wykorzystaniu lodołamaczy. Zgodnie z planami spółki w 2024 roku przez PDM ma rocznie przechodzić co najmniej 42 mln ton LNG. Aby poprawić efektywność i elastyczność, w Murmańsku na zachodzie i Kamczatce na wschodzie zbudowane mają zostać terminale przeładunkowe LNG.
Metanowce „wahadłowe” o klasie lodowej mają dostarczać do nich LNG, a stamtąd mniejsze i tańsze jednostki mają dalej rozwozić je do klientów.
Novatek posiada w swej flocie 15 metanowców klasy lodowej Arc7 zdolnej do pokonywania lodów Arktyki do 0,8 m bez asysty lodołamacza.
Novatek/Mariusz Marszałkowski
Marszałkowski: Północna Droga Morska nie zastąpi Kanału Sueskiego