InfrastrukturaKolejeWszystko

Opara: Paraliż kolejowy w Warszawie?

Nowa perspektywa unijna przyniesie ogromne inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wymusi liczne ograniczenia w ruchu pociągów oraz ulicznym. Ruch dalekobieżny w latach 2018-2022 będzie kierowany przez Warszawę Gdańską. Pociągi podmiejskie cały czas będą przejeżdżać przez centrum miasta, a dworzec Warszawa Centralna przez dwa i pół roku będzie bez jakichkolwiek pociągów, a przez kolejne dwa i pół roku – Warszawa Śródmieście – podał Rynek Kolejowy.

– Dziwi mnie, że władze centralne nie informują szerzej warszawiaków, że tak znaczące i wieloletnie utrudnienia mają nastąpić. Przecież de facto spowoduje to paraliż Warszawy. Wszyscy będą udawali się na Dworzec Gdański, który ma znacznie mniejszą przepustowość od Dworca Centralnego – uważa w rozmowie z naszym portalem Jakub Opara, radny województwa mazowieckiego.

Jego zdaniem Dworzec Gdański ma dwa razy niej peronów niż Centralny. Wobec tego powstaje pytanie o system zarządzania ruchem. Nie da się bowiem zapewnić ruchu pociągów w takiej samej skali na czterech peronach, co na ośmiu.

– Wobec tego problemem może się także stać zapewnienie pasażerom odpowiedniej infrastruktury tramwajowej – mówi dalej Jakub Opara. – Przecież Dworzec Gdański oddalony jest od najbliższej stacji metra o jeden przystanek tramwajowy. Ponadto ważną kwestią jest czy PKP PLK powiadomiły wszystkich przewoźników pasażerskich o swoich planach w Warszawie, zwłaszcza dotyczących wyłączenia Dworca Centralnego z ruchu pociągów na tak długi okres. Prawdopodobnie nie zostały powiadomione np. Koleje Mazowieckie o planowanych zmianach obejmujących przecież m.in. takie dworce, jak Śródmieście czy Główny.

Radnego mazowieckiego dziwi to, władze kolejowe nie odbyły stosownych konsultacji ze wszystkimi przewoźnikami, korzystającymi z linii średnicowej na temat planowanych zmian w węźle warszawskim.

– Jeśli chodzi o promocję centrum handlowego Arkadia, znajdującego się pomiędzy dworcem kolejowym Warszawa Gdańska, a najbliższą mu stacją metra, to zabieg PR-owski jest świetny – uważa na zakończenie Jakub Opara.


Powiązane artykuły

Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...
Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Ponad miliard złotych z KPO na modernizację sieci elektroenergetycznej

Resort klimatu i środowiska podpisał umowę z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę przesyłową. Fundusze wyniosą ponad...

Udostępnij:

Facebook X X X