icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Organizacje branżowe piszą list otwarty do GDDKiA

Przedstawiciele niezależnych organizacji społecznych, działających na rzecz poprawy warunków realizacji kontraktów infrastrukturalnych; w tym zrzeszone w Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), Polskim Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR) oraz Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich (ZPBUI) od szeregu miesięcy wspólnie z pracownikami GDDKiA próbują wypracować wzorce standardowych dokumentów wchodzących w skład SIWZ dla już rozpoczętych i przyszłych postępowań przetargowych w zakresie dróg krajowych i autostrad. Tymi dokumentami są między innymi: Instrukcja Dla Wykonawców [IDW], Program Funkcjonalno – Użytkowy [PFU], Wytyczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych [WWiORB] oraz Warunki Kontraktowe [WK] – piszą przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.

Od wielu lat apelujemy o to, by poszczególne części SIWZ, w skład której wchodzi także PFU, były opracowywane przez grono profesjonalistów, którzy znają zagadnienia zarówno od strony formalno-prawnej jak i technicznej, w taki sposób, by poszczególne części SIWZ były spójne, logiczne, wolne od błędów i pominięć, a przede wszystkim by gwarantowały równowagę stronom realizującym kontrakt i zabezpieczały ich interesy. Tylko takie warunki pozwolą na skuteczną i efektywną realizację zaplanowanych inwestycji. Stoimy na stanowisku, że głównym powodem obserwowanych dzisiaj trudności z realizacją bieżących kontraktów drogowych GDDKiA jest niewłaściwe i niestaranne przygotowanie tych inwestycji oraz brak spójności dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w tym też całkowite wypaczenie idei standardowych wzorów Warunków Kontraktowych FIDIC – podkreślają przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.

Przedstawiciele naszych organizacji działający w Zespołach Roboczych przy GDDKiA od początku swojej aktywności wskazywali, że nie da się analizować rozdzielnie poszczególnych składników SIWZ: WK, PFU i WWiORB i domagali się przekazania do konsultacji poza WK również pozostałych dokumentów.

Tak się jednak nie stało i dopiero na przełomie września i października br. na stronach internetowych GDDKiA został zawieszony do konsultacji społecznych PFU (wraz z kilkoma innymi specyfikacjami). Przy czym, wskazywanym terminem, do którego należy wnosić uwagi jest 15 października br., co samo w sobie wskazuje, że GDDKiA nie oczekuje na rzetelne i przemyślane uwagi, bowiem w tak krótkim czasie nie da się tego dokonać. Ponadto, dodatkową przeszkodą jest brak wiedzy o pozostałych częściach dokumentacji przetargowej składających się na całość SIWZ i traktowanej jako komplet wymagań Zamawiającego. Z żalem odnotowaliśmy, iż nawet po pobieżnym zapoznaniu się z treścią PFU ujawniliśmy szereg zapisów ewidentnie sprzecznych z ustaleniami poczynionymi w trakcie spotkań Zespołów Roboczych zawartych w WK. Podkreślamy w tym miejscu, że wszystkie te dokumenty, mimo że niższego rzędu, stanowią kontrakt i zawierają zwykle szereg zobowiązań dla wykonawców, z których niektóre są podane wprost, a niektóre ujawniają się w konfrontacji z jeszcze innymi dokumentami. Praktyka wskazuje, że zaskoczeni niektórymi wymaganiami są nie tylko wykonawcy, ale i sam zamawiający, po analizie konkretnego zapisu już w trakcie realizacji kontraktu. Dlatego czas przeznaczony na konsultacje powinien uwzględniać ten aspekt i odpowiadać skali zagadnienia.

Mimo to pragniemy poinformować Pana Dyrektora, że sama idea szerokich konsultacji dotyczących PFU (ale tylko i wyłącznie rozpatrywanego łącznie z innymi dokumentami wchodzącymi w skład SIWZ) znajduje nasze uznanie oraz, że włączymy się aktywnie w ten proces.

Jednakże, mając na względzie dotychczasowe wspólne działania i wstępne ustalenia poczynione podczas prac w Zespołach Roboczych, prosimy o wydłużenie czasu na przekazanie uwag do dnia 15 listopada br. Uważamy, że do tego czasu będziemy w stanie dokonać rzetelnej oceny zawartości merytorycznej PFU oraz spójności z WK i WWiORB, pod warunkiem wcześniejszego dokończenia prac Zespołów Roboczych nad WK, które z nieznanych nam powodów zostały przerwane w dniu 30 września br.

Jednocześnie pragniemy jeszcze raz wyrazić naszą pełną gotowość do kontynuowania współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przy opracowaniu poszczególnych dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w celu zapewnienia, że dokumenty te będą kompletne, spójne, jednoznaczne i co najważniejsze zrównoważone.

Przedstawiciele niezależnych organizacji społecznych, działających na rzecz poprawy warunków realizacji kontraktów infrastrukturalnych; w tym zrzeszone w Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), Polskim Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR) oraz Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich (ZPBUI) od szeregu miesięcy wspólnie z pracownikami GDDKiA próbują wypracować wzorce standardowych dokumentów wchodzących w skład SIWZ dla już rozpoczętych i przyszłych postępowań przetargowych w zakresie dróg krajowych i autostrad. Tymi dokumentami są między innymi: Instrukcja Dla Wykonawców [IDW], Program Funkcjonalno – Użytkowy [PFU], Wytyczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych [WWiORB] oraz Warunki Kontraktowe [WK] – piszą przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.

Od wielu lat apelujemy o to, by poszczególne części SIWZ, w skład której wchodzi także PFU, były opracowywane przez grono profesjonalistów, którzy znają zagadnienia zarówno od strony formalno-prawnej jak i technicznej, w taki sposób, by poszczególne części SIWZ były spójne, logiczne, wolne od błędów i pominięć, a przede wszystkim by gwarantowały równowagę stronom realizującym kontrakt i zabezpieczały ich interesy. Tylko takie warunki pozwolą na skuteczną i efektywną realizację zaplanowanych inwestycji. Stoimy na stanowisku, że głównym powodem obserwowanych dzisiaj trudności z realizacją bieżących kontraktów drogowych GDDKiA jest niewłaściwe i niestaranne przygotowanie tych inwestycji oraz brak spójności dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w tym też całkowite wypaczenie idei standardowych wzorów Warunków Kontraktowych FIDIC – podkreślają przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.

Przedstawiciele naszych organizacji działający w Zespołach Roboczych przy GDDKiA od początku swojej aktywności wskazywali, że nie da się analizować rozdzielnie poszczególnych składników SIWZ: WK, PFU i WWiORB i domagali się przekazania do konsultacji poza WK również pozostałych dokumentów.

Tak się jednak nie stało i dopiero na przełomie września i października br. na stronach internetowych GDDKiA został zawieszony do konsultacji społecznych PFU (wraz z kilkoma innymi specyfikacjami). Przy czym, wskazywanym terminem, do którego należy wnosić uwagi jest 15 października br., co samo w sobie wskazuje, że GDDKiA nie oczekuje na rzetelne i przemyślane uwagi, bowiem w tak krótkim czasie nie da się tego dokonać. Ponadto, dodatkową przeszkodą jest brak wiedzy o pozostałych częściach dokumentacji przetargowej składających się na całość SIWZ i traktowanej jako komplet wymagań Zamawiającego. Z żalem odnotowaliśmy, iż nawet po pobieżnym zapoznaniu się z treścią PFU ujawniliśmy szereg zapisów ewidentnie sprzecznych z ustaleniami poczynionymi w trakcie spotkań Zespołów Roboczych zawartych w WK. Podkreślamy w tym miejscu, że wszystkie te dokumenty, mimo że niższego rzędu, stanowią kontrakt i zawierają zwykle szereg zobowiązań dla wykonawców, z których niektóre są podane wprost, a niektóre ujawniają się w konfrontacji z jeszcze innymi dokumentami. Praktyka wskazuje, że zaskoczeni niektórymi wymaganiami są nie tylko wykonawcy, ale i sam zamawiający, po analizie konkretnego zapisu już w trakcie realizacji kontraktu. Dlatego czas przeznaczony na konsultacje powinien uwzględniać ten aspekt i odpowiadać skali zagadnienia.

Mimo to pragniemy poinformować Pana Dyrektora, że sama idea szerokich konsultacji dotyczących PFU (ale tylko i wyłącznie rozpatrywanego łącznie z innymi dokumentami wchodzącymi w skład SIWZ) znajduje nasze uznanie oraz, że włączymy się aktywnie w ten proces.

Jednakże, mając na względzie dotychczasowe wspólne działania i wstępne ustalenia poczynione podczas prac w Zespołach Roboczych, prosimy o wydłużenie czasu na przekazanie uwag do dnia 15 listopada br. Uważamy, że do tego czasu będziemy w stanie dokonać rzetelnej oceny zawartości merytorycznej PFU oraz spójności z WK i WWiORB, pod warunkiem wcześniejszego dokończenia prac Zespołów Roboczych nad WK, które z nieznanych nam powodów zostały przerwane w dniu 30 września br.

Jednocześnie pragniemy jeszcze raz wyrazić naszą pełną gotowość do kontynuowania współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przy opracowaniu poszczególnych dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w celu zapewnienia, że dokumenty te będą kompletne, spójne, jednoznaczne i co najważniejsze zrównoważone.

Najnowsze artykuły