Orlen pokazuje, że nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji (NA ŻYWO)

2 grudnia 2021, 10:57 Energetyka
Prezentacja raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” PKN Orlen. Fot. Mariusz Marszałkowski
Prezentacja raportu "Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji" PKN Orlen. Fot. Mariusz Marszałkowski

Zapraszamy na relację na żywo z konferencji prasowej PKN Orlen poświęconej prezentacji raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji”. Materiał jest aktualizowany na bieżąco.

Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji

12.22

Zakończyła się konferencja PKN Orlen poświęcona raportowi „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji”. Dziękujemy za śledzenie relacji i zapraszamy na kolejne!

11.55

– Rola IT w transformacji jest bardzo istotna. Kluczowymi sprawami jest pozyskiwanie danych, z drugiej strony rozbudowana analityka, która pozwala na przetwarzanie tych danych i kierowanie zwrotu wobec instalacji wytwórczych. My mamy jako Orlen pewne doświadczenia w tym obszarze. Np. Elektrociepłownia w Płocku posiada system optymalizacji spalania paliwa w kotłach, który pozwala na ograniczenie emisji. Drugim elementem jest diagnostyka predykcyjna. Dzięki temu możemy zareagować wcześniej na ewentualne awarie poszczególnych elementów – powiedział dyrektor wykonawczy ds. informatyki w PKN Orlen Artur Groszek. – Ważnym elementem jest wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w symulatorach, które służą szkoleniom pracowników. Obecnie jest dylemat czy kupić nową macierz, czy serwisować starą. Zastanawiamy się czy obecny model ma sens – dodał.

11.39

– Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, musimy zmierzyć jaki jest nasz ślad węglowy teraz. O ile pierwszy i drugi stopień, czyli nasza bezpośrednia działalność jest prosta, to o tyle określenie śladu węglowego naszych klientów jest wyzwaniem. Orlen obraca się w dużym łańcuchu wartości. Skupujemy ropę, przetwarzamy ją, sprzedajemy hurtowo i detalicznie. Ważne, aby dane dotyczące poszczególnych segmentów były zebrane w jednym miejscu i były łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych – powiedziała Aleksandra Trojanowska z PKN Orlen.

11.36

– Z naszych nadań wynika, że 48 procent firm, które prowadzą działalność sprzedażową w Internecie starają się wejść w obszar zrównoważonego rozwoju. To ważny trend uwzględniający zmiany globalne. Ponad 20 procent Polaków wybiera paczkomaty jako to najbezpieczniejsze miejsce odbioru przesyłki – powiedziała Justyna Skorupska, członkini Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.

11.29

– Nacisk na transformację energetyczną wynikaja między innymi z nacisków konsumentów. Ludzie chcą widzieć firmy działające w sposób zrównoważony dla środowiska. Biznes musi wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, stąd nasze dążenie do neutralności klimatycznej – powiedział Karol Mazurek z Accenture.

11.23

– Dotychczas domena transformacji i digitalizacji była traktowana odrębnie. Podejmujemy to wyzwanie, chcemy ponieść duże inwestycje w nowe źródła energii, ale również chcemy zmienić sposób zarządzenia. Zachodzi to poprzez dekarbonizację, decentralizację i digitalizację – mówiła Trojanowska.

11.17

Digitalizacją jest też lewarem rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego, która zastąpi dotychczasowa gospodarkę linearną, która polega na zasadzie „weź, zużyj, wyrzuć” – powiedziała Aleksandra Trojanowska. – W PKN Orlen powołaliśmy program digitalizacji. Jego pierwszy filar to poszukiwanie nowych technologii. Drugi to usprawnienie procesów, zwiększenie podejścia zwinnego w zarządzaniu firmą. Trzeci element to szkolenie i edukacja pracowników – dodała.

10.11

– W raporcie nazwaliśmy proces digitalizacji kołem zamachowym, który napędzać będzie pozytywne zmiany. Pierwszym elementem jest funkcja mierzalności procesów, drugim jest optymalizacja i prognozowanie procesów, trzecim elementem jest diagnostyka predykcyjna. Nowe technologie tworzą nowe modele biznesowe. Dziś jesteśmy przyzwyczajeni do dotychczasowego modelu, w którym jesteśmy właścicielami samochodów spalinowych, w których jesteśmy kierowcami. Za kilka lat samochody spalinowe zastąpią pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Drugim trendem jest zmiana właścicielska. Za kilka lat bardziej popularny będzie tzw. carsharing. Trzecim elementem w perspektywie następnych lat będzie wejście na rynek samochodów autonomicznych, które będą sterowane przez sztuczną inteligencję – powiedziała Aleksandra Trojanowska, kierownik programu digitalizacji w PKN Orlen.

10.07

– Dekarbonizacja nie jest tylko zmianą źródeł energii. Dekarbonizacja to również budowanie nowych możliwości handlowych. Digitalizacja w niektórych obszarach może pomoc obniżyć emisje nawet o 35 procent – powiedział Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

11.03

– Ostatnie dwa lata to czas ogromnych wyzwań związanych związanych z pandemią. Dla Orlenu ostatni czas to również wyzwania związane z kwestią transformacji i dążeniem do neutralności klimatycznej. My inwestując m.in. w OZE chcemy dołączyć do tych działań. Nie będzie jednak transformacji bez digitalizacji. To pomaga zarządzać procesami, pozwala ograniczyć zużycie zasobów i wspomaga pracę na co dzień. Digitalizacja nie jest celem samym w sobie. To narzędzie do osiągnięcia wyższych celów – powiedziała Patrycja Klarecka z zarządu PKN Orlen.

10.55

Za pięć minut rozpocznie się konferencja prasowa PKN Orlen. Transmisja online dostępna jest na mediach społecznościowych spółki. Tutaj można znaleźć transmisję online na YouTube:

Opracowali Michał Perzyński i Mariusz Marszałkowski