EnergetykaGaz.InfrastrukturaKolejeLotniskaOZE

Pastusiak: Współpraca energetyczna bilateralnie. Polska powinna pomagać PLL LOT

Longin Pastusiak, startujący w wyborach do Parlamentu Europejskiego z okręgu wyborczego Bydgoszcz z partii SLD odpowiada na pytania portalu BiznesAlert.pl.W Unii Europejskiej trwa proces budowania fundamentów wspólnego bezpieczeństwa energetycznego. Jak Pan/Pani widzi kontynuację tego procesu w nadchodzącej kadencji PE? Czy właściwą koncepcją jest Unia Energetyczna? Może jest lepsza propozycja? Jakie rozwiązanie byłoby najbardziej korzystne dla Polski?

LP: Unia Energetyczna to jeden z pomysłów ale Polska powinna zadbać również o współpracę energetyczną bilateralną z innymi dostawcami surowców energetycznych na świecie.

W UE obowiązują wyśrubowane normy polityki klimatycznej. Jak wpływają na kondycję gospodarki? Czy potrzebne jest poluzowanie czy wzmocnienie polityki klimatycznej UE? Co leży w interesie Polski?

LP: Obecne normy polityki klimatycznej są optymalne.

Polityka energetyczna jest prowadzona głównie na poziomie rządowym. Jednocześnie jest uzależniona od dyrektyw i przepisów Unii Europejskiej. Niektóre z nich stanowią poważne ograniczenia dla krajowej polityki energetycznej (np. ograniczenie używania paliw kopalnych, backloading, podnoszenie poziomu udziału OZE w miksie energetycznym). Czy w nowej kadencji powinniśmy dążyć do zmiany czy wprowadzenia kolejnych takich dyrektyw i przepisów?

LP: Sądzę, że w nowej kadencji PE nie powinniśmy dążyć do zaostrzenia dyrektyw.

Jaki powinien był model relacji z rosyjskimi firmami energetycznymi?

LP: Powinniśmy współpracować z Rosją w sprawach energetycznych ale nie godzić się na dyskryminacyjne ceny za dostawy energii.

Trwają negocjacje między UE a USA w sprawie Transatlantyckim Partnerstwie Handlowo-Inwestycyjnym (TTIP). Czy powinniśmy je podpisać?

LP: Zawarcie układu TTiP leży w interesie Polski. Polska powinna wziąć bardziej aktywny udział w kolejnych rundach negocjacyjnych.

W jakich proporcjach państwo powinno przeznaczać środki na inwestycje drogowe i kolejowe?. Tak, jak chce Komisja Europejska w proporcji 60 : 40 na korzyść kolejowych, czy odwrotnie, 40 : 60 (na niekorzyść kolejowych) – jak przewiduje w najbliższych latach rząd?1.

LP: Ponieważ koleje polskie są zaniedbane uważam ,że proporcje proponowane przez Komisję Europejską są bardziej poźądane.

Jaki powinien być udział państwa w spółkach kolejowych? Czy wszystkie z nich powinny zostać sprywatyzowane? Czy państwo powinno zachować obecne status quo (kontrolę nad wszystkimi spółkami, łącznie z częściowo sprywatyzowanym PKP Cargo)? Czy sprywatyzować wszystkie oprócz PLK – zarządcy i właściciela infrastruktury kolejowej (torów)?

LP: Koleje to transport o strategicznym znaczeniu dlatego udział państwa w części kolejnictwa jest uzasadniony.

Jak rozwiązać problem pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych? Zlikwidować zadłużoną spółkę Przewozy Regionalne i utworzyć w każdym województwie (grupie kilku województw) odrębne przewozowe spółki podległe samorządom? Czy może np. upaństwowić Przewozy Regionalne?

LP: Nie należy rozdrabniać sieci kolejowych jak wykazuje doświadczenie wielu krajów.

Kryterium najniższej ceny w publicznych przetargach drogowych i kolejowych okazuje się często niewystarczające dla wyboru najlepszego wykonawcy danej inwestycji. Nierzadko okazuje się, że w trakcie jej realizacji dochodzi do konieczności dokonania dodatkowych robót i wzrastają koszty, które musi ponieść wykonawca. Zdarzają się przez to bankructwa firm wykonawczych. Jak (czy) zmienić kryteria wyboru wykonawcy, aby tego typu zdarzenia wyeliminować?

LP: Nie zawsze najniższa cena oferowana jest najlepszym wyborem.Tak, należy zmienić kryteria wyboru wykonawcy.

Czy państwo powinno dalej pomagać – w granicach prawa – firmie PLL LOT? Czy Polskę stać na posiadanie “narodowego” przewoźnika lotniczego?

LP: Tak, państwo powinno pomagać PLL LOT w granicach prawa. Polska powinna posiadać swojego flagowego przewoźnika ale lepiej zarządzanego.


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X