AlertBezpieczeństwoEnergetykaRopa

PERN apeluje o ropociągi NATO i jest gotów na drugą nitkę Ropociągu Pomorskiego. W tle Niemcy

Baza Paliw PERN w Dębogórzu. Fot. Jędrzej Stachura

Baza Paliw PERN w Dębogórzu. Fot. Jędrzej Stachura

Operator ropociągów przesyłowych PERN zaapelował o budowę ropociągów na wschodnią flankę NATO i deklaruje gotowość do rozbudowy Ropociągu Pomorskiego w razie pojawienia się zainteresowania na rynku. Trwają spekulacje na temat rozpoczęcia dostaw nierosyjskich przez Polskę do Niemiec w razie derusyfikacji tego obiektu z udziałem Polaków.

– Jest zapotrzebowanie na takie rozwiązania – powiedział prezes PERN o ropociągach na wschodnią flankę NATO. Przypomniał, że istnieje Central European Pipeline System doprowadzający paliwa i ropę do krajów byłego bloku zachodniego z czasów Zimnej Wojny. – Ten system kończy się w Niemczech Zachodnich, wymaga rozbudowy na wschodnią flankę NATO – powiedział prezes PERN Mirosław Skowron. Przyznał jednak, że nie ma jeszcze opracowanego modelu finansowania takiego przedsięwzięcia, w którym musiałby partycypować budżet państwa.

– Awaria Ropociągu Pomorskiego musiałaby trwać ponad 30 dni, aby pojawiły się problemy z zaopatrzeniem w paliwa – powiedział prezes przypominając także o rozbudowie bazy paliw w Dębogórzu podjętej właśnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa dostaw. Mówił o ochronie infrastruktury krytycznej – fizycznej i w cyberprzestrzeni, rozwijanej przez PERN.

PERN jest także gotów do rozbudowy Ropociągu Pomorskiego. – To kwestia decyzji. Inwestycja nie jest mała, bo szacowana na około 3 mld złotych. Muszą się na to znaleźć środki – powiedział prezes PERN. Ropociąg Pomorski ma obecnie jedną nitkę. Druga pozwoliłaby na zwiększenie elastyczności dostaw między naftoportem, Rafinerią Gdańską a Płocką. PERN nie jest regulowany i musi brać pod uwagę opłacalność ekonomiczną. – Jesteśmy gotowi do pracy, jeżeli będą chętni – powiedział Mirosław Skowron.

PERN przygotował aktualizację strategii, która czeka na ewentualne korekty po zmianie władzy w Polsce jesienią 2023 roku. Rozbudowa Ropociągu Pomorskiego mogłaby posłużyć także dostawom do niemieckiej Rafinerii Schwedt, której przyszłość zależy od współpracy Polski i Niemiec przy derusyfikacji, czyli wywłaszczeniu rosyjskiego Rosnieftu. Media spekulują na temat wejścia Orlenu w zamian. – Teoretycznie moglibyśmy udostępnić dodatkowo milion ton ropy na potrzeby niemieckich rafinerii – przyznał prezes PERN.

Wojciech Jakóbik

Druga nitka Ropociągu Pomorskiego z pozwoleniami zależy od derusyfikacji Schwedt 


Powiązane artykuły

W ceremonii otwarcia gazociągu wzięli udział (od lewej): dyrektor Katarskiego Funduszu Rozwoju Fahad Hamad Hassan Al-Sulaiti, syryjski minister energii Mohammad al-Bashir, turecki minister energii i zasobów naturalnych Alparslan Bayraktar, oraz azerbejdżański minister gospodarki Mikayil Jabbarov. Źródło: aze.media

Turcja dostarcza gaz z Azerbejdżanu do Syrii. Jej odbudowa trwa

Na początku sierpnia Turcja rozpoczęła, zgodnie z zapowiedzią, dostawy gazu ziemnego z Azerbejdżanu do zniszczonej wojną Syrii. Nowa syryjska władza,...
Kanclerz Niemiec Friedrich Merz, foto: PAP/EPA/AARON SCHWARTZ / POOL

Zbrojeniowy plan Merza pod presją Chin. Pięta achillesowa Niemiec to surowce

Niemcy chcą zbudować najsilniejszą konwencjonalnie armię w Europie do końca dekady. Jednak brak strategicznych rezerw i głęboka zależność od chińskich...
Spotkanie z nowym ambasadorem Republiki Korei w Polsce, J.E. Jun Jolu Tae. Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej.

Korea chciała przeczekać umowę atomową z Polską. Konflikt KHNP z Seulem?

Koreańskie KHNP porzuciło projekt drugiej elektrowni jądrowej w Polsce. Jego były pracownik twierdzi, że firma grała na przeczekanie i samoistny...

Udostępnij:

Facebook X X X