(Parkiet/CIRE)
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo sprzedało w ubiegłym roku zdecydowanie mniej gazu do odbiorców końcowych w Polsce niż rok wcześniej, informuje „Parkiet” i podkreśla, że spadł również udział PGNiG w krajowym rynku gazu.
Jak pisze gazeta giełdy, podawany przez spółkę wolumen sprzedaży gazu za 2014 roku na poziomie 18,6 mld m sześc. jest zdecydowanie lepszym wynikiem niż rok wcześniej, kiedy to spółka sprzedała 16,2 mld m sześc. błękitnego paliwa. Jednak dziennik zwraca uwagę, że aby pokazać sytuację spółki na krajowym rynku, dane te trzeba skorygować. Chodzi o sprzedaż gazu przez TGE, która w zdecydowanej większości trafiła do spółki PGNiG Obrót Detaliczny, w efekcie czego część tego samego gazu w ramach grupy została sprzedana dwa razy. Kolejna kwestia, na którą zwraca uwagę „Parkiet”, to sprzedaż części gazu przez spółkę PGNiG Sales & Trading na rynku niemieckim. Według wyliczeń gazety giełdy do końcowych odbiorców w Polsce trafiło w ubiegłym roku 13,6 mld m sześc. gazu z PGNiG wobec 14,8 mld m sześc. rok wcześniej.
Utratę przez PGNiG części rynku w Polsce potwierdzają też, chodź w dużo mniejszym stopniu, przytaczane przez dziennik dane Urzędu Regulacji Energetyki. Wynika z nich, że PGNiG stracił w 2014 roku, w porównaniu do roku 2013, 1,69 proc. rynku krajowego i jego udział w sprzedaży gazu do odbiorców końcowych w Polsce wynosił 92,73 proc. (2013 r. – 94,42 proc., 2012- 95,22 proc.).