AlertEnergetykaOnetRopaWykop

PKN Orlen chce utrzymać ceny paliw podstawowych poniżej 6 zł za litr

Stacja paliw PKN Orlen. Fot. PKN Orlen

Stacja paliw PKN Orlen. Fot. PKN Orlen

Prezes PKN Orlen komentował podwyżki cen paliw w Europie i plany jego firmy w tym zakresie. Zakładają one utrzymanie cen paliw podstawowych (nie licząc Vervy ani benzyny 98) poniżej sześciu złotych za litr.

– PKN Orlen nie wykorzystuje sytuacji związanej z cenami. Staramy się jak możemy stabilizować ceny. Ropa jest indeksowana dla wszystkich tak samo. Kupujemy ropę w tych samych miejscach, ale w Polsce mamy prawie najniższe ceny. Taniej jest tylko w Bułgarii i Rumunii – tłumaczył prezes Orlenu. – Stabilizacja cen jest w naszym interesie, bo każda zwyżka cen powoduje studzenie gospodarki. Robimy wszystko w PKN Orlen, żeby te ceny utrzymać. Nie możemy sprzedawać poniżej marży, ale staramy się tak generować zysk przy sprzedaży detalicznej, by te ceny stabilizować.

– Nie zostało zwiększone wydobycie przez OPEC+. Liczymy na to, że konsumpcja spadnie i będzie większa stabilność cen. Zwiększona konsumpcja podnosi ceny na całym świecie – wyliczał Daniel Obajtek.

– W 2012 roku ceny na stacjach Vervy wynosiły ponad 6 zł a baryłka kosztowała ponad 100 dolarów. Dzisiaj baryłka to 83 zł. Wówczas jednak dolar kosztował 3 złote a dziś jest to już 4 zł. W tamtych czasach najniższa stawka godzinowa wynosiła 9 zł, a dziś jest to około 18 zł. To także kwestia coraz droższej logistyki oraz zdolności nabywczej Polaków. W 2012 roku Polak za średnią pensję mógł kupić 600 litrów paliwa, a dziś jest to już 1000 litrów – wyliczał prezes Orlenu.

– Staramy się stabilizować sytuację poprzez dywersyfikację i optymalizację, aby ceny na naszych stacjach były stabilne. Chcemy, aby podstawowe paliwa, nie mówię o Vervie ani 98, były poniżej sześciu złotych. Jesteśmy firmą giełdową i nie możemy sprzedawać na marżach ujemnych. Mamy też duże procesy inwestycyjne i akwizycyjne, które będą powodować normowanie cen – podsumował Daniel Obajtek w rozmowie z dziennikarzami.

Wojciech Jakóbik

Biskup: Brexit nie jest jedyną przyczyną kryzysu paliwowego w Wielkiej Brytanii


Powiązane artykuły

Rafineria PCK w Schwedt

Zmienił się rząd, a Niemcy ciągle nie wiedzą co z Rosnieftem w Schwedt

Nowy skład federalnego ministerstwo gospodarki nadal nie sprecyzował jakie konkretne zamiary ma w sprawie udziału Rosnieftu w trzech dużych niemieckich...
Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Udostępnij:

Facebook X X X