PKP Intercity finalizuje rok dużymi wydatkami. Tylko jednego dnia, 30 grudnia, przewoźnik zasilił konta polskich producentów taboru ponad miliardem zł brutto. W sumie, PKP Intercity zrealizowało 10 dużych projektów taborowych na kwotę 5,5 mld zł. Dzięki temu większość pociągów kursujących w barwach przewoźnika jest nowa lub zmodernizowana. Wszystkie inwestycje współfinansowane są ze środków UE – czytamy w komunikacie spółki.
Nowoczesne, wygodne i bezpieczne pociągi to oferta, jaką na znacznej liczbie relacji może zaproponować PKP Intercity dzięki zakończonemu programowi inwestycyjnemu na kwotę 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono nowe pociągi m.in. Flirt i PesaDart, wagony i lokomotywy oraz zmodernizowano już posiadane zasoby taborowe. Standardem nowych i zmodernizowanych składów jest klimatyzacja, nowoczesna toaleta, gniazdka elektryczne przy fotelach, przestrzeń barowa, elektroniczny system informacji pasażerskiej czy dedykowana przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi czy osób podróżujących z rowerami.
Podniesiony został również poziom obsługi technicznej pociągów przewoźnika. Np. na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, za ponad 120 mln zł, powstało najnowocześniejsze w Polsce centrum serwisowe. Od roku, w punkcie zatrudnionych jest blisko 150 specjalistów, którzy każdego dnia dbają o składy Pendolino.
To pierwszy w historii PKP Intercity tak znaczący program inwestycyjny. Jego realizacja jest dla nas sukcesem nie tylko ze względu na wydatkowanie tak potężnej kwoty. Dzięki niemu w nowy rok wchodzimy w większości z nowymi i zmodernizowanymi pociągami – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Dziś jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom standard do tej pory nieutożsamiany z polską koleją – dodaje.
LP. | PROJEKTU INWESTYCYJNY | ZAKRES PROJEKTU | WARTOŚĆ WYDATKÓW NETTO | WARTOŚĆ WYDATKÓW BRUTTO | DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ |
1 | „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap I” | Zakup 20 składów zespołowych (Pendolino) | 1 684 965,82 | 2 072 507,96 | 328 296,90 |
2 | „Budowa hali wielopociągowej dla potrzeb taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap II” | Budowa warsztatu utrzymania technicznego dla składów zespołowych | 125 682,47 | 154 589,44 | 27 357,86 |
3 | „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin” | Modernizacja 68 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin | 136 535,41 | 167 938,56 | 79 346,19 |
4 | „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin – Etap II” | Modernizacja 150 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin | 338 646,95 | 416 535,75 | 190 462,80 |
5 | „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Wrocław – Gdynia” | Zakup 25 wagonów dla relacji Wrocław-Gdynia | 113 840,00 | 140 023,20 | 49 065,14 |
6 | „Zakup taboru dla PKP Intercity S.A. do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich – zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych” | Zakup 20 EZT – Flirt | 940 000,00 | 1 156 200,00 | 625 100,00 |
7 | „Zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do ruchu pasażerskiego” | Zakup 10 lokomotyw spalinowych | 106 666,66 | 131 199,99 | 20 160,00 |
8 | „Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych serii SM42″ | Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych | 57 796,84 | 71 090,11 | 37 410,00 |
9 | „Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich” | Zakup 20 wagonów dla relacji Warszawa-Szczecin | 102 718,00 | 126 343,14 | 0,00 |
10 | „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity S.A. – Etap II” | Zakup 20 EZT – PESADart | 820 000,00 | 1 008 600,00 | 545 300,00 |
SUMA |
4 426 852,15 |
5 445 028,15 |
1 902 498,89 |
W ostatnim tygodniu grudnia przewoźnik wydatkował ostatnie środki z blisko 5,5 mld zł budżetu inwestycyjnego. Na konta polskich wykonawców trafiło ponad miliard zł brutto (863 mln zł netto). Część kwoty – ponad 422 mln zł – pochodziło z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejna fala inwestycji
Jednocześnie PKP Intercity rozpoczyna nową falę inwestycji. Do 2018 roku spółka planuje wydać
1,8 mld zł netto na modernizacje około 400 wagonów, 60 lokomotyw i nowoczesne zaplecza do ich serwisowania.
Dzięki środkom pochodzącym z dokapitalizowania oraz możliwości pozyskania znaczących funduszy z UE, planujemy wykonać kolejne modernizacje taboru oraz poważnie zainwestować w stacje postojowe. W efekcie pasażerowie będą mogli korzystać z komfortowych, czystych oraz niezawodnych pociągów – podsumowuje Jacek Leonkiewicz.
Pierwsze zmodernizowane, w ramach nowej fali inwestycji, wagony wyruszą na trasy pod koniec 2016 r.
Źródło: PKP Intercity