icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP PLK chce z unijnych środków zmodernizować infrastrukturę kolejową

Prace na liniach Warszawa – Białystok, Kraków – Katowice, czy poprawa kolejowego dostępu do portów morskich, to tylko część z dziesięciu kluczowych projektów PLK, ubiegających się o unijne dofinansowanie w ramach programu „Łącząc Europę” (Europe Connecting Facility – CEF). Dzisiaj upływa termin na składanie wniosków w drugiej turze konkursu. PLK przed terminem złożyła wymagane dokumenty.

PLK ubiega się o ponad 7 mld złotych dotacji. W pierwszym konkursie CEF, rozstrzygniętym wiosną ubiegłego roku, unijne wparcie otrzymały wszystkie złożone wnioski PLK.

W ramach II tury konkursu CEF, Polskie Linie Kolejowe ubiegają się o dofinansowanie następujących projektów:
1.    Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość projektu wynosi 397,4 mln EUR, w tym 302,8 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
2.    Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków. Wartość projektu wynosi 538,7 mln EUR, w tym 410,1 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
3.    Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Wartość projektu wynosi 395,9 mln EUR, w tym 320,3 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
4.    Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Wartość projektu wynosi 113,1 mln EUR, w tym 73,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
5.    Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość projektu wynosi 190,8 mln EUR, w tym 162,2 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
6.    Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Wartość projektu wynosi 143,6 mln EUR, w tym 122,1 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
7.    Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk. Wartość projektu wynosi 141,5 mln EUR, w tym 115,7 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
8.    Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol. Wartość projektu wynosi 131 mln EUR, w tym 109,5 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
9.    Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. Wartość projektu wynosi 22,5 mln EUR, w tym 19,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
10.  Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie. Wartość projektu wynosi 8,9 mln EUR, w tym 7,6 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.

Wymienione projekty pozwolą pasażerom szybciej podróżować po zmodernizowanych liniach kolejowych, czy korzystać z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. dzięki pracom na przejazdach kolejowo – drogowych. Usprawnione zostaną też połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W sumie w ramach II konkursu CEF zaplanowano prace na ponad 500 km linii kolejowych.

Konkurs CEF to nowy instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2014-2020. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Aplikacje beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów Komisji. W ramach pierwszej tury konkursu, Komisja Europejska otrzymała ponad 700 wniosków, z których zaakceptowano 276, w tym wszystkie zgłoszone projekty PLK. To duży sukces PLK, gdyż projekty zostały pozytywnie ocenione przez niezależnych ekspertów Komisji Europejskiej, co potwierdziło ich jakość i dobry stopień przygotowania do realizacji.

Źródło: PKP SA.

Prace na liniach Warszawa – Białystok, Kraków – Katowice, czy poprawa kolejowego dostępu do portów morskich, to tylko część z dziesięciu kluczowych projektów PLK, ubiegających się o unijne dofinansowanie w ramach programu „Łącząc Europę” (Europe Connecting Facility – CEF). Dzisiaj upływa termin na składanie wniosków w drugiej turze konkursu. PLK przed terminem złożyła wymagane dokumenty.

PLK ubiega się o ponad 7 mld złotych dotacji. W pierwszym konkursie CEF, rozstrzygniętym wiosną ubiegłego roku, unijne wparcie otrzymały wszystkie złożone wnioski PLK.

W ramach II tury konkursu CEF, Polskie Linie Kolejowe ubiegają się o dofinansowanie następujących projektów:
1.    Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość projektu wynosi 397,4 mln EUR, w tym 302,8 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
2.    Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków. Wartość projektu wynosi 538,7 mln EUR, w tym 410,1 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
3.    Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Wartość projektu wynosi 395,9 mln EUR, w tym 320,3 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
4.    Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Wartość projektu wynosi 113,1 mln EUR, w tym 73,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
5.    Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość projektu wynosi 190,8 mln EUR, w tym 162,2 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
6.    Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Wartość projektu wynosi 143,6 mln EUR, w tym 122,1 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
7.    Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk. Wartość projektu wynosi 141,5 mln EUR, w tym 115,7 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
8.    Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol. Wartość projektu wynosi 131 mln EUR, w tym 109,5 mln EUR  stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
9.    Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. Wartość projektu wynosi 22,5 mln EUR, w tym 19,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
10.  Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie. Wartość projektu wynosi 8,9 mln EUR, w tym 7,6 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.

Wymienione projekty pozwolą pasażerom szybciej podróżować po zmodernizowanych liniach kolejowych, czy korzystać z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. dzięki pracom na przejazdach kolejowo – drogowych. Usprawnione zostaną też połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W sumie w ramach II konkursu CEF zaplanowano prace na ponad 500 km linii kolejowych.

Konkurs CEF to nowy instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2014-2020. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Aplikacje beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów Komisji. W ramach pierwszej tury konkursu, Komisja Europejska otrzymała ponad 700 wniosków, z których zaakceptowano 276, w tym wszystkie zgłoszone projekty PLK. To duży sukces PLK, gdyż projekty zostały pozytywnie ocenione przez niezależnych ekspertów Komisji Europejskiej, co potwierdziło ich jakość i dobry stopień przygotowania do realizacji.

Źródło: PKP SA.

Najnowsze artykuły