icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP PLK przeznaczą 10 mld zł na modernizację infrastruktury

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają podpisanie na wiosnę umów związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego o wartości 10 mld zł. Pierwsze z nich zostaną zawarte już w najbliższych tygodniach – poinformowała kolejowa spółka w przesłanym PAP komunikacie.

„PKP PLK zrealizowały zapowiedzi – proces inwestycyjny przyśpieszył. PLK mają obecnie zawarte umowy związane z realizacją Krajowego Programu Kolejowego na ok. 7 mld zł. Od początku roku PLK podpisała umowy na 2 mld zł. To przekłada się na konkretne efekty dla rynku i zdecydowanie poprawia sytuacje wykonawców” – mówi cytowany w komunikacie Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

„Inwestycje PLK oznaczają dla pasażerów poprawę jakości podróży. Łączymy Polskę w regionach i między regionami. Modernizujemy stacje np. między Łodzią i Zduńska Wolą, Lublinem i Stalową Wolą, na linii podmiejskiej z Grodziska do Warszawy. Stworzymy nowe możliwości dla pasażerów kolei w Krakowie dzięki dobudowie dwóch torów. W najbliższych dniach podpiszemy umowę na prace na trasie Radom – Warszawa i Poznań – Piła, a ich efektem będą lepsze podróże pasażerów” – dodaje prezes.

Narodowy zarządca linii kolejowych informuje, że już teraz wartość ogłoszonych przez spółkę przetargów przekracza 23 mld zł, a same procedury przetargowe prowadzone są szybciej.

Według PKP PLK najbliższe podpisania są umowy na modernizację linii Poznań – Piła, której wartość to około 500 mln zł, Radom – Warszawa na odcinku Czachówek – Warka o wartości około 300 mln zł, Warka – Radom za około 550 mln zł czy Warszawa – Grodzisk Mazowiecki za około 300 mln zł.

PKP PLK zapowiada też, że wiosną podpisane zostaną oczekiwane od lat umowy na modernizację połączeń międzyregionalnych. Chodzi o modernizację trasy Lublin – Warszawa, która warta jest około 3,5 mld zł na odcinku Lublin Otwock. Z kolei trasa Rawicz – Czempiń zostanie zmodernizowana kosztem 1,5 mld zł.

Zawarta zostanie też umowa na modernizację linii Sochaczew – Swarzędz za łącznie około 2,6 mld zł. Jak informują PKP PLK, ta inwestycja poprawi standard podróży, na trasę będzie mogło wyruszyć więcej nowoczesnych pociągów, a składy towarowe przyśpieszą.

Kolejna zapowiadana umowa dotyczy trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Jej modernizacja poprawi komunikację w Krakowie i przejazdy przez Kraków.

Jak przyznaje PKP PLK, rok 2017 będzie wyzwaniem, początkiem robót wykonawców, gdzie zaawansowanie w realizowanie inwestycji będzie na poziomie co najmniej 30 proc. wyższym niż w roku 2016.

Lata 2018 i 2019 będą już zdecydowanie latami wykonawców, gdzie realizacja inwestycji powinna być na poziomie 8 – 10 mld zł.

Ostatnio podpisane umowy przez PKP PLK to kontrakt na poprawę połączenia Łodzi i Zduńskiej Woli. Wartość tej umowy to 346 mln zł. Po modernizacji czas podróży na remontowanym odcinku skróci się prawie o jedną trzecią, czyli o 15 min. z 45 min. przed remontem.

W marcu kolejowa spółka podpisała też umowę dotyczącą elektryfikacji i modernizacji trasy Lublin – Stalowa Wola. Projekt ten jest największą inwestycją finansowaną w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jego całkowita wartość w Krajowym Programie Kolejowym to ponad 460 mln zł. Efektem będzie szybsze połączenie Lubelszczyzny z Podkarpaciem i wygodne dojazdy z regionów.

PKP PLK podała, że celem inwestycji ma być skrócenie czasu podróży w regionach, miedzy regionami i w aglomeracjach. Ponadto, modernizacja stacji i przystanków oraz budowa nowych, możliwość zwiększenia liczby połączeń, oraz poprawa warunków dla przewozu towarów – w tym zwiększenie prędkości na trasach i przywracanie niewykorzystywanych linii.

Polska Agencja Prasowa

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają podpisanie na wiosnę umów związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego o wartości 10 mld zł. Pierwsze z nich zostaną zawarte już w najbliższych tygodniach – poinformowała kolejowa spółka w przesłanym PAP komunikacie.

„PKP PLK zrealizowały zapowiedzi – proces inwestycyjny przyśpieszył. PLK mają obecnie zawarte umowy związane z realizacją Krajowego Programu Kolejowego na ok. 7 mld zł. Od początku roku PLK podpisała umowy na 2 mld zł. To przekłada się na konkretne efekty dla rynku i zdecydowanie poprawia sytuacje wykonawców” – mówi cytowany w komunikacie Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

„Inwestycje PLK oznaczają dla pasażerów poprawę jakości podróży. Łączymy Polskę w regionach i między regionami. Modernizujemy stacje np. między Łodzią i Zduńska Wolą, Lublinem i Stalową Wolą, na linii podmiejskiej z Grodziska do Warszawy. Stworzymy nowe możliwości dla pasażerów kolei w Krakowie dzięki dobudowie dwóch torów. W najbliższych dniach podpiszemy umowę na prace na trasie Radom – Warszawa i Poznań – Piła, a ich efektem będą lepsze podróże pasażerów” – dodaje prezes.

Narodowy zarządca linii kolejowych informuje, że już teraz wartość ogłoszonych przez spółkę przetargów przekracza 23 mld zł, a same procedury przetargowe prowadzone są szybciej.

Według PKP PLK najbliższe podpisania są umowy na modernizację linii Poznań – Piła, której wartość to około 500 mln zł, Radom – Warszawa na odcinku Czachówek – Warka o wartości około 300 mln zł, Warka – Radom za około 550 mln zł czy Warszawa – Grodzisk Mazowiecki za około 300 mln zł.

PKP PLK zapowiada też, że wiosną podpisane zostaną oczekiwane od lat umowy na modernizację połączeń międzyregionalnych. Chodzi o modernizację trasy Lublin – Warszawa, która warta jest około 3,5 mld zł na odcinku Lublin Otwock. Z kolei trasa Rawicz – Czempiń zostanie zmodernizowana kosztem 1,5 mld zł.

Zawarta zostanie też umowa na modernizację linii Sochaczew – Swarzędz za łącznie około 2,6 mld zł. Jak informują PKP PLK, ta inwestycja poprawi standard podróży, na trasę będzie mogło wyruszyć więcej nowoczesnych pociągów, a składy towarowe przyśpieszą.

Kolejna zapowiadana umowa dotyczy trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Jej modernizacja poprawi komunikację w Krakowie i przejazdy przez Kraków.

Jak przyznaje PKP PLK, rok 2017 będzie wyzwaniem, początkiem robót wykonawców, gdzie zaawansowanie w realizowanie inwestycji będzie na poziomie co najmniej 30 proc. wyższym niż w roku 2016.

Lata 2018 i 2019 będą już zdecydowanie latami wykonawców, gdzie realizacja inwestycji powinna być na poziomie 8 – 10 mld zł.

Ostatnio podpisane umowy przez PKP PLK to kontrakt na poprawę połączenia Łodzi i Zduńskiej Woli. Wartość tej umowy to 346 mln zł. Po modernizacji czas podróży na remontowanym odcinku skróci się prawie o jedną trzecią, czyli o 15 min. z 45 min. przed remontem.

W marcu kolejowa spółka podpisała też umowę dotyczącą elektryfikacji i modernizacji trasy Lublin – Stalowa Wola. Projekt ten jest największą inwestycją finansowaną w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jego całkowita wartość w Krajowym Programie Kolejowym to ponad 460 mln zł. Efektem będzie szybsze połączenie Lubelszczyzny z Podkarpaciem i wygodne dojazdy z regionów.

PKP PLK podała, że celem inwestycji ma być skrócenie czasu podróży w regionach, miedzy regionami i w aglomeracjach. Ponadto, modernizacja stacji i przystanków oraz budowa nowych, możliwość zwiększenia liczby połączeń, oraz poprawa warunków dla przewozu towarów – w tym zwiększenie prędkości na trasach i przywracanie niewykorzystywanych linii.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły