icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Koszt budowy Północnej Drogi Morskiej przez Arktykę przekroczy 10 mld dolarów

Według Andrija Biełusowa, wicepremiera odpowiedzialnego za Arktykę, koszt budowy Północnej Drogi Morskiej, wyniesie ponad 750 mld rubli (10 mld dolarów) do 2030 roku.

Koszty będą wysokie, a efekt mierny

Północna Droga Morska to przejście Północno-Wschodnie z Pacyfiku na Atlantyk wzdłuż arktycznych granic wybrzeża Rosji. Według rosyjskich planów, do 2030 roku przez ten szlak przechodzić ma rocznie 150 mln ton ładunków, z czego 30 mln ton tranzytem. Dla zestawienia, przez Kanał Sueski (dla którego PDM ma być alternatywą) w 2018 roku przetransportowano 1 mld 31 mln ton towarów.

Planowany koszt inwestycji związanych z powstaniem całorocznego szlaku żeglugowego wynosi 750 mld rubli w perspektywie do 2030 roku, z czego 400 mld rubli ma zostać wydane w latach 2021-2024. Z tej kwoty, ok 250 mld rubli pochodzić ma od koncernu Rosatom (operator żeglugi i lodołamaczy na trasie PDM), a kolejne 150 mld rubli z budżetu federalnego.

W ramach tych inwestycji planowana jest budowa nowych lodołamaczy koniecznych do utrzymania trasy żeglugowej w warunkach silnych mrozów, infrastruktury portowej oraz nawigacyjnej i ratowniczej, a także stworzenie systemu komunikacji w oparciu o nową konstelacje satelitów przeznaczonych wyłącznie na potrzeby działań w Arktyce.

Interfax/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Północna Droga Morska nie zastąpi Kanału Sueskiego

Według Andrija Biełusowa, wicepremiera odpowiedzialnego za Arktykę, koszt budowy Północnej Drogi Morskiej, wyniesie ponad 750 mld rubli (10 mld dolarów) do 2030 roku.

Koszty będą wysokie, a efekt mierny

Północna Droga Morska to przejście Północno-Wschodnie z Pacyfiku na Atlantyk wzdłuż arktycznych granic wybrzeża Rosji. Według rosyjskich planów, do 2030 roku przez ten szlak przechodzić ma rocznie 150 mln ton ładunków, z czego 30 mln ton tranzytem. Dla zestawienia, przez Kanał Sueski (dla którego PDM ma być alternatywą) w 2018 roku przetransportowano 1 mld 31 mln ton towarów.

Planowany koszt inwestycji związanych z powstaniem całorocznego szlaku żeglugowego wynosi 750 mld rubli w perspektywie do 2030 roku, z czego 400 mld rubli ma zostać wydane w latach 2021-2024. Z tej kwoty, ok 250 mld rubli pochodzić ma od koncernu Rosatom (operator żeglugi i lodołamaczy na trasie PDM), a kolejne 150 mld rubli z budżetu federalnego.

W ramach tych inwestycji planowana jest budowa nowych lodołamaczy koniecznych do utrzymania trasy żeglugowej w warunkach silnych mrozów, infrastruktury portowej oraz nawigacyjnej i ratowniczej, a także stworzenie systemu komunikacji w oparciu o nową konstelacje satelitów przeznaczonych wyłącznie na potrzeby działań w Arktyce.

Interfax/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Północna Droga Morska nie zastąpi Kanału Sueskiego

Najnowsze artykuły