Alert

Polska chce przyspieszyć budowę Via Carpatii

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Premier RP, Beata Szydło wzięła udział w Konferencji „10 lat Deklaracji Łańcuckiej. Via Carpatia dziś, wyzwania na przyszłość” w Łańcucie. Na konferencji obecni był również minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak oraz poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba.Podczas konferencji doszło do podpisania porozumienia o współpracy na rzecz budowy Via Carpatii. Otwierając wydarzenie podkreśliła strategiczne znaczenie szlaku dla Europy Środkowo-Wschodniej.

7 listopada 2016 r. odbyła się konferencja „10 lat Deklaracji Łańcuckiej – Via Carpatia dziś, wyzwania na przyszłość” zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. W konferencji uczestniczyła także premier Beata Szydło i poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba .– Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów komunikacyjnych dla Polski i Europy. Zależy nam, by była tematem żywym zarówno na forum krajowym, jak i europejskim – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Staje się inwestycją, która będzie miała strategiczny charakter dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej – powiedziała premier Beata Szydło.

„Via Carpatia wpisuje się w szanse, które otwierają się przed regionem. Inwestycja ta otwiera nam drogę na lepszą przyszłość i jest symbolem rozwoju” – wskazała Beata Szydło.

– Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów komunikacyjnych dla Polski i Europy. Zależy nam, by była tematem żywym zarówno na forum krajowym, jak i europejskim – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.– Wiele państw Unii Europejskiej pozytywnie postrzega realizację projektu Via Carpatia. Inicjatywą zainteresowane są również Ukraina i Turcja, a Białoruś ją popiera – dodał minister A. Adamczyk.Podczas konferencji do Porozumienia o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia przystąpiły województwa: podlaskie, mazowieckie i lubelskie.– Via Carpatia łączy samorządy. Jestem przekonany, że będzie sukcesem wszystkich Polaków – podsumował szef resortu infrastruktury i budownictwa.

A. Adamczyk ponadto podpisał tego dnia aneks do programu inwestycyjnego, który uruchamia proces realizacji obwodnicy Łańcuta w ciągu DK94. – Po głębokich analizach kosztów realizacji, w porozumieniu z samorządem, powstała idea, która zabezpiecza potrzeby komunikacyjne nie tylko Łańcuta, ale i całego regionu – powiedział minister. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Łańcuta w ciągu DK94, o dł. 5,8 km planowane jest na I kwartał 2017 r. Inwestycja realizowana będzie w formule „optymalizuj-projektuj-buduj”.W ramach realizacji Via Carpatia, 28 października tego roku, A. Adamczyk skierował do drugiego etapu postępowania przetargowego budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska.

Wiceszef resortu rozwoju Adam Hamryszczak, w swoim wystąpieniu podkreślił jak bardzo szlak Via Carpathia (biegnący pomiędzy Europą Północną a Bałkanami i Grecją) jest korzystny dla rozwoju społecznego i gospodarczego kraju – przede wszystkim Polski Wschodniej.

„Ta trasa poprawi dostępność transportową i spójność komunikacyjną, wpłynie korzystnie na gospodarkę i życie mieszkańców Polski Wschodniej. Będzie impulsem, który przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego zarówno dla regionu, jak i poszczególnych gmin” – mówił Adam Hamryszczak podczas panelu „Międzynarodowe i krajowe perspektywy realizacji idei szlaku transportowego Via Carpatia – wyzwania na przyszłość”.

W trakcie dyskusji podsekretarz stanu w MR zwrócił również uwagę na znaczącą rolę Via Carpatii i całego regionu w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju: „Via Carpatia jest jednym z naszych priorytetów inwestycyjnych. Budowa zintegrowanej, wzajemnie powiązanej sieci transportowej przysłuży się konkurencyjnej gospodarce oraz umożliwi pełne włączenie obszarów o słabej dostępności” – dodał wiceminister. W łańcuckiej konferencji uczestniczył również inny przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju, wiceminister Witold Słowik. Udział wzięli też m.in. samorządowcy z Polski, Słowacji i Węgier zainteresowani powstaniem Via Carpatia. W jej trakcie do samorządowego porozumienia o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia dołączyły trzy województwa: podlaskie, mazowieckie i lubelskie.

Via Carpatia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Via Carpatia jest dla polskiego rządu strategiczną inwestycją. Droga ta przyspieszy rozwój gospodarczy Polski północo-wschodniej i zwiększy bezpieczeństwo kraju.

via-carpatia
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Utworzenie Via Carpatii to inicjatywa polskiego rządu. W 2006 r. Polska, Litwa, Słowacja i Węgry podpisały Deklarację Łańcucką. W ten sposób formalnie utworzono szlak, w który zaangażowały się kolejne kraje: Bułgaria, Rumunia i Grecja. W 2009 r. Polska zaproponowała włączenie drogi S19 Via Carpatia na całej długości do sieci bazowej TEN-T. W 2010 r. inicjatywę poparły wszystkie państwa Grupy Wyszehradzkiej. W efekcie do sieci włączono cały odcinek szlaku biegnący przez terytorium Polski (z wyjątkiem odcinka Augustów – Korycin), częściowo do sieci bazowej (Rzeszów – Lublin i Suwałki – Budzisko), częściowo – kompleksowej (odc. Rzeszów – Barwinek, Korycin – Białystok – Lublin).

Ministerstwo Rozwoju/Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa 


Powiązane artykuły

Plantatorzy tytoniu na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Ministerstwo Zdrowia kpi z parlamentarzystów

Jeśli zastanawialiście się kiedyć, jak wygląda olewanie pytań z Sejmu, to jest najlepszy przykład. Sprawa szczepień przeciw pneumokokom u dzieci,...

Udostępnij:

Facebook X X X