EnergetykaGaz.Opinie

Gaz-System: Badamy, czy Polska będzie potrzebować dwóch FSRU

Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG

Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG

– Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu procedury badania rynku w stosunku do mocy regazyfikacyjnych odpowiadających dwóm jednostkom FSRU. Takie rozwiązanie było brane pod uwagę już w 2018 roku, przy przygotowaniu koncepcji pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej – powiedział wiceprezes Gaz-System Andrzej Kensbok w rozmowie z BiznesAlert.pl.

– Niebawem uruchomimy drugą fazę procedury Open Season na pierwszy statek o przepustowości 6,1 mld m sześc. rocznie. Jest to kontynuacja procesu rozpoczętego w 2021 roku, w wyniku którego w maju 2022 roku podpisaliśmy tzw. umowę Order To Proceed na całą dostępną moc. Jeśli teraz rynek potwierdzi swoje zamówienie, to zakończymy procedurę z sukcesem. Jeżeli nie potwierdzi lub potwierdzi tylko częściowo, to procedura Open Season zostanie ponownie przeprowadzona dla całego rynku – tłumaczył rozmówca BiznesAlert.pl. – W  przyszłym kwartale planujemy uruchomienie odrębnej procedury Open Season na drugą jednostkę FSRU, co pozwoli na zwiększenie mocy o dodatkowe 4,5 mld m sześc. rocznie. W tej procedurze zabiegamy o zainteresowanie ze strony spółek z całej Europy Środkowej, w tym z Ukrainy, Słowacji, Węgier i Czech. Jeśli zainteresowanie zostanie potwierdzone, to zdecydujemy o  budowie terminalu FSRU złożonego z dwóch jednostek.

Z Ukrainą kontynuujemy działania w zakresie tzw. projektu Incremental, w wyniku którego zbadamy poziom zainteresowania rozbudową sieci przesyłowej i zwiększeniem możliwości eksportowych w kierunku ukraińskim. Jesteśmy także przygotowani do rozbudowy infrastruktury w kierunku Czech oraz dokończenia sieci gazociągów Północ-Południe na odcinku między Wronowem a Strachociną. Większość elementów jest w fazie projektowej lub przedinwestycyjnej, więc nie zaczynamy z punktu zerowego – wyliczał Andrzej Kensbok. – Wraz ze zwiększeniem zdolności eksportowych w tych kierunkach, o których mówiłem, będziemy musieli także zwiększać wolumeny gazu na wejściach do krajowego systemu przesyłowego. Dlatego budowa terminalu FSRU w Gdańsku jest tak ważna zarówno dla Polski, jak i dla całego regionu.

Opracował Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Polska może mieć drugi gazoport szybciej


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...
Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Skarga Niemców wstrzymuje budowę polskiego terminala kontenerowego

Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu została wstrzymana. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał decyzję środowiskową projektu po skardze niemieckiej organizacji...

Udostępnij:

Facebook X X X