AlertInfrastrukturaWykopŻegluga

Już jutro otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej z kontekstem historycznym w tle

fot. Wikimedia Commons

Jutro, 17 września 2022 roku zaplanowane jest otwarcie kanału, który przecina Mierzeję Wiślaną. Dzięki przekopowi, Polska ma zyskać niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Jest to również symboliczna data upamiętniająca rosyjską napaść na ziemie polskie w 1939 roku.

Geopolityczne znaczenie przekopu

Kanał na Mierzei Wiślanej zostanie otwarty 17 września. Dzień później, 18 września, kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez zalew wynosi nieco ponad dziesięć kilometrów, na rzece Elbląg. Jak przekonuje rząd, z chwilą uruchomienia kanału Polska zerwie z dominacją Rosji w regionie. Statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i co najważniejsze do portu morskiego w Elblągu. Dla Elbląga, Warmii i całej Polski wschodniej otworzą się nowe możliwości rozwojowe.

Celem inwestycji jest przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście a także innych portów Zalewu Wiślanego. O prawie 100 kilometrów skróci się szlak wodny na Bałtyk, obecnie prowadzący przez cieśninę Piławską. Nowe rozwiązanie infrastrukturalne ma być motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. – To był ostatni akwen, który nie był w jurysdykcji polskiej. Wpłynięcie na niego przez jakiejkolwiek jednostki wymagało zgody Moskwy – powiedział Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Nieprzypadkowa data

Data 17 września na otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej nie została wybrana przypadkowo. Otóż 17 września 1939 roku wojska ZSRR wkroczyły na ziemie polskie realizując postanowienia paktu Ribbentrop – Mołotow i atakując Polaków, którzy od pierwszego września toczyli wojnę z hitlerowską Trzecią Rzeszą. Wydarzenie te ma być przełamaniem tamtych tragicznych dni i utarciem nosa Moskwie poprzez pokazanie uniezależnienia się Polaków od jurysdykcji Rosjan na Mierzei Wiślanej.

Po zakończeniu całości prac, która planowana jest na rok 2023, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 metra.

Tvn24/Dorzeczy/Wojciech Gryczka

Wiceminister infrastruktury: Większe możliwości przeładunkowe portu w Elblągu to więcej węgla w Polsce

 


Powiązane artykuły

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...
Lou Martinez Sancho, dyrektor wykonawcza ds. technologii i wiceprezes ds. badań i rozwoju w Westinghouse. Fot. Burson Poland

Polska wykorzysta sztuczną inteligencję z USA w pierwszej elektrowni jądrowej

– Westinghouse wykorzystuje sztuczną inteligencję w unikalny sposób, bazując na danych operacyjnych gromadzonych przez dekady we wszystkich oddziałach firmy i...

Udostępnij:

Facebook X X X