AlertMotoryzacjaŚrodowisko

Minister Moskwa: Rząd zaskarży do TSUE politykę klimatyczną UE

TSUE fot. CURIA

TSUE fot. CURIA

– Skarga jest gotowa, napisana w naszym ministerstwie szybko przekażemy ją do KPRM, jestem przekonana ze w tym tygodniu będzie złożona – powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Polski rząd złożył do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) trzy skargi w sprawie polityki klimatycznej Unii (Fit for 55) dotyczącą prób decydowania przez UE o gospodarce leśnej poszczególnych państw członkowskich, zakazu rejestracji samochodów spalinowych po 2035 roku oraz zwiększenia celów redukcji emisji o gazów cieplarnianych o 55 procent do 2030 roku w porównaniu z rokiem 1990, wynika z wypowiedzi minister klimatu i środowiska Anny Moskwy.

W tym tygodniu do TSUE ma być także skierowana skarga przecie Niemcom ws. składowania w kilku miejscach na terenie Polski ok. 35 tys. ton odpadów.

W piątek minister klimatu informowała, że Polska również zaskarżyła do TSUE tzw. rozporządzenie LULUCF, wskazując że przyjęto na błędnej podstawie prawnej, dodatkowo naruszając kompetencje państw członkowskich, ingerując w sposób prowadzenia gospodarki leśnej, pomimo braku kompetencji UE w tym zakresie.

Sektor LULUCF (ang. Land use, land use change and forestry) związany jest z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem. Obejmuje gospodarowanie glebą, drzewami, roślinami, biomasą i drewnem. Rozporządzenie określa poziomy emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 z atmosfery.

Pytana o skargę dotyczącą prób ingerowania przez UE w gospodarkę leśną poszczególnych państw członkowskich, Moskwa powiedziała: “Tam jest dużo wątków właściwie cały dokument jest niezgodny z traktatami. Po pierwsze, gospodarka leśna nie leży w kompetencji Unii Europejskiej i Unia Europejska nie ma prawa decydowania o gospodarce leśnej, na pewno nie głosowaniem większościowym, bo takie głosowanie się odbyło”.

– Poza tym Unia Europejska w tym dokumencie próbuje decydować jak szybko będą w Polsce rosły lasy i ile [emisji CO2] będą pochłaniać, dając nam cele absolutnie niemożliwe do osiągnięcia – dodała.

Kolejna ze skarg zakazu rejestracji aut spalinowych po 2035 roku. – 2035 rok jest w tych dokumentach w ogóle niewyjaśniony, nie wiemy dlaczego to jest 2035 roku i po raz kolejny wątek głosowania większościowego. Rozwiązanie, które wpływa na całą gospodarkę, na każdego obywatela, też przyjmowane w pośpiechu i też większością, a nie jednomyślnością jak powinno być – podkreśliła Moskwa.

Dodała, że przepisy te powinny być przyjmowane jednomyślnie, a ewentualne przyjęcie tego typu regulacji powinno być poprzedzone szerszymi konsultacjami społecznymi.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Polacy w Brukseli dali ciepłownikom czas w głosowaniu dyrektywy pakietu Fit for 55


Powiązane artykuły

Mięso niezgody. Greenpeace zarzuca niemieckim sklepom szkodliwe emisje

Według badań Greenpeace, zakłady mięsne niemieckich sieci Edeka, Kaufland i Rewe emitują rocznie ponad 10 milionów ton CO2, tyle co...
Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...
Luksemburg, 17.06.2025. Przewodnictwo Polski w Radzie UE. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji prasowej, po posiedzeniu unijnej komisji ds. środowiska, 17 bm. w Luksemburgu. (mr) PAP/Wiktor Dąbkowski

Większe dotacje, wyższe limity cen za elektryki dostawcze. Postulaty czy mrzonka?

Branża motoryzacyjna czeka na szczegółowe propozycje zmian w programie NaszEauto. Na razie panuje gęsta legislacyjna mgła, bo ministerstwo klimatu i...

Udostępnij:

Facebook X X X