GospodarkaOpinie

Tyle Polacy wydają rocznie na znicze. Dominują tradycyjne, a elektroniczne to nisza

Polska hegemonem w produkcji zniczy

Polacy wydają na zakup zniczy około 700 milionów złotych rocznie / Fot. WOJCIECH MATUSIK / POLSKAPRESS

Polska jest największym producentem zniczy w Europie. W rankingu globalnym wyprzedzają nas jedynie Chiny. Jak powiedział dla biznesalert.pl członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec i współwłaściciel jednej z firm produkującej znicze Paweł Plata, pojawiające się coraz częściej znicze elektryczne nie stanowią jak na razie konkurencji dla tych tradycyjnych.

Według danych International Trade Center, wartość eksportu polskich zniczy i świec w 2023 roku wyniosła około 3,3 miliarda zł, co stanowiło 17 proc. światowego rynku.  

“Co szósty znicz lub świeca na świecie pochodzi z Polski, co plasuje nas na drugim miejscu w skali globalnej, ustępując jedynie Chinom (877 mln euro)” – podała firma Akcenta, która przygotowała raport sprzedaży oparty na danych International Trade Center.  

Jesteśmy hegemonem

W Europie Polska jest liderem. Numer dwa to Holandia, ale z wynikiem niemal czterokrotnie mniejszym (210 mln euro), natomiast na kolejnych miejscach znajdują się Belgia (189 mln euro) i Niemcy (177 mln euro). 

Z wyliczeń Akcenty wynika, że co prawda wartość polskiego eksportu w 2023 roku spadła w porównaniu do roku poprzedniego (925 mln euro w 2022), to w porównaniu do czasów przed pandemią, polski eksport zniczy i świec wykazuje znaczący wzrost (o 40 proc. od 2019 roku). 

“Aby sprostać  popytowi, producenci od kwietnia do września zwiększają swoją produkcje – wtedy produkowane jest około 60 proc. zniczy. Ze względu na sprzedaż, rok należałoby podzielić na trzy, istotne dla producentów okresy: 1 listopada (około 65proc. sprzedaży, Święta Bożego Narodzenia (około 10 proc. sprzedaży) i Święta Wielkanocne (około 10 proc.) pozostałe 15 proc. rozkłada się na pozostałą część roku” – tłumaczy Paweł Plata, współwłaściciel rodzinnej firmy Plata, która od ponad 30 lat produkuje znicze i świece.

Eksport głównie do Niemiec

Z raportu wynika, że w ubiegłym roku Polacy wydali 700 mln zł na zakup 300 mln zniczy, co jednoznacznie pokazuje, że krajowa produkcja tych produktów w pełni zaspokaja popyt na rodzimym rynku. 

Jeżeli zaś chodzi o eksport to głównym partnerem handlowym Polski są Niemcy, które kupują co trzeci polski znicz, a to z kolei przekłada się na wartość 253 mln euro. Na drugim miejscu znajduje się Holandia, do której trafia co dziesiąty znicz i świeca z polskiego eksportu, osiągając wynik 88 mln euro (11 proc. całkowitego eksportu). Podium zamyka Szwecja, która w 2023 roku kupiła znicze i świece za 66 mln euro, co stanowi 8 proc. rynku. 

Jak na razie Chińczycy wygrywają z Polską głównie dzięki niższym kosztom pracy i łatwemu dostępowi do surowców. “Ponadto azjatyccy producenci nie muszą martwić się o emisję gazów cieplarnianych” – wskazuje dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce Radosław Jarema. Podkreśla jednak, że w ramach pakietu Fit for 55, w przyszłości import z Chin do UE może zostać ograniczony, na czym mogą skorzystać polscy przedsiębiorcy

Znicze elektroniczne niszową tendencją

“Temat zniczy elektrycznych pojawia się coraz częściej – to fakt. Obecnie nie stanowią one jednak realnego zagrożenia dla tradycyjnych lampionów, tendencja jest niszowa” – podkreśla Paweł Plata – “Tradycja to jednak tradycja. Znicze elektryczne nie oddają prawdziwego ducha tych świąt. Myślimy, że znicze tradycyjne nie zostaną wyparte przez elektryczne, przynajmniej nie w najbliższym czasie” – dodaje.

Producent mówi, że stosowane obecnie wkłady do tradycyjnych zniczy wytwarzane są z coraz bardziej ekologicznych materiałów.

“Lata temu stosowano gacze, nieprzetworzone parafiny, które były barwione, na biało. Używane obecnie materiały są naturalne. Używana parafina jest czysta, jesteśmy ekologiczni” – mówi Plata. Także szkło wykorzystywane do produkcji zniczy szklanych pochodzi często z recyklingu.

“Nie wszystkie państwa mają taki ekologiczny stosunek do zniczy. Chociażby w Portugalii i Hiszpanii najczęściej możemy spotkać znicze plastikowe” – zauważa producent.

W tym roku nieco drożej

Z analizy cen z ponad 10,2 tys. sklepów opublikowanej przez UCE Research, w tym roku znicze są średnio droższe o 9,2 proc. niż rok temu. Wzrosty widać w sieciach cash&carry (41,2 proc.), supermarketach (27,2 proc.) i placówkach convenience (2,2 proc.). Jednocześnie zaznaczyli, że w dyskontach produkty z tej kategorii potaniały względem ub. roku o 12,5 proc., a w hipermarketach nawet o 56,9 proc.

“Zwiększenie kosztów produkcji i transportu oraz rosnące ceny surowców, takich jak parafina czy szkło, również przyczyniają się do tego wzrostu. Dodatkowo, wyższa inflacja w poprzednich miesiącach mogła sprawić, że producenci i sprzedawcy podjęli decyzję o większym podniesieniu cen w tej kategorii, próbując zrekompensować wcześniejsze straty” – wskazują autorzy raportu.

Krzysztof Łoziński / PAP

Prezydent i Kościół za wolnym dniem w Wigilię; szef MRiT „nie widzi takiej możliwości”


Powiązane artykuły

Prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wydarzenia w Centrum Sztuk Widowiskowych im. Johna F. Kennedy'ego w Waszyngtonie, D.C., USA. PAP/EPA

USA nie przewidują rychłego końca wojny po szczycie Trump-Putin

Sekretarz stanu USA Marco Rubio nie spodziewa się rychłego zakończenia inwazji Rosji na Ukrainę. – Kompleksowe rozwiązanie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego zajmie...

Nowość na wrocławskim lotnisku. Paszport biometryczny prawie od ręki

Port Lotniczy Wrocław-Strachowice jako pierwszy w kraju wprowadził możliwość składania wniosków o pełnoprawny paszport biometryczny bez konieczności wizyty w urzędzie...
Giełda. Fot. Freepik

Fed szykuje cięcia stóp. Dolar traci, bitcoin bije rekordy

Amerykański dolar znalazł się pod presją. Rynki coraz mocniej zakładają, że Rezerwa Federalna (Fed) już we wrześniu ponownie obniży stopy...

Udostępnij:

Facebook X X X