icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Południowy kraniec korytarza gazowego dla Polski bliżej realizacji

(Teresa Wójcik)

We wspólnej deklaracji z 4 lutego 2010 państwa Grupy Wyszehradzkiej  wyraziły poparcie dla ustanowienia połączeń gazowych  Północ-Południe. Wśród planowanych projektów znalazły się budowy terminali LNG w Świnoujściu w Polsce  i na chorwackiej  wyspie Krk w miejscowości Omisel.

Po upływie pięciu lat od tej decyzji polski terminal LNG będzie oddany do handlowego użytku w połowie lipca br. z ponad dwuletnim opóźnieniem.

Chorwacki terminal realizowany jest planowo –  jak przed tygodniem  -ocenił szef spółki LNG Krk Mladen Antunović.

Koszt budowy chorwackiego terminalu wyceniany jest na 760 mln euro EUR, zaś razem z gazociągami i tłoczniami gazu wartość projektu przekroczy miliard euro. Rocznie gazoport ma przyjmować od 4 do 6 mld m3 LNG.

Chorwacki terminal będzie mógł przyjmować gazowce o pojemności maksymalnie do 265 tys. m3. Gazoport będzie wyposażony w dwa zbiorniki gazu o pojemności 180 tys. m3 każdy.

Komisja Europejska w październiku 2013 r. przyznała chorwackiemu terminalowi LNG status projektu o znaczeniu wspólnotowym (Project of Common Interest – PCI). Chorwaci z kolei przyznali budowie terminala LNG Krk priorytetowy status. Projekt  ma ruszyć w połowie 2016 roku i zostać ukończony w trzy lata, czyli w 2019 r.

Chorwacka spółka LNG Hrvatska zamknęła 31 grudnia 2015 r. termin składania  ofert firm zainteresowanych finansowym udziałem inwestycyjnym w gazoporcie Krk. W związku z zamknięciem tego terminu, dyrektor  Antunović poinformował, że oferty udziału złożyło łącznie 7 firm. Z tego 4 firmy to udziałowcy przemysłowi, a 3 firmy oferują udział finansowy.

– Należy podkreślić, że wśród oferentów są czołowe firmy światowe z branży gazowej i z branży finansowej – powiedział Antunović.  Listy oferentów nie ujawniono. Antunovic poinformował, że obecnie jego spółka przystępuje do oceny ofert.  Procedura rozpocznie się od analizy realizowanej przez ekspertów oraz doradców z dziedziny prawa i finansów. – Cała procedura jest realizowana zgodnie z  harmonogramem przyjętym w porozumieniu z Komisją Europejską i zgodnie z prawem Unii Europejskiej w zakresie energetyki – podkreślił Antunović.

Roczne zużycie gazu w Chorwacji  wynosi średnio 2,7 mld m3. Nadwyżka dla odbiorców z innych państw Europy Południowo-Wschodniej  wyniesie ponad 3 mld m3. Jak się dowiedzieliśmy – chorwacka spółka ma skompletowany wstępny portfel odbiorców  z większości państw tego regionu Europy.

Terminal w Świnoujściu i terminal na wyspie Krk mają zostać połączone siecią gazociągów  z którymi wspólnie utworzą zapowiadany Korytarz Północ-Południe.

(Teresa Wójcik)

We wspólnej deklaracji z 4 lutego 2010 państwa Grupy Wyszehradzkiej  wyraziły poparcie dla ustanowienia połączeń gazowych  Północ-Południe. Wśród planowanych projektów znalazły się budowy terminali LNG w Świnoujściu w Polsce  i na chorwackiej  wyspie Krk w miejscowości Omisel.

Po upływie pięciu lat od tej decyzji polski terminal LNG będzie oddany do handlowego użytku w połowie lipca br. z ponad dwuletnim opóźnieniem.

Chorwacki terminal realizowany jest planowo –  jak przed tygodniem  -ocenił szef spółki LNG Krk Mladen Antunović.

Koszt budowy chorwackiego terminalu wyceniany jest na 760 mln euro EUR, zaś razem z gazociągami i tłoczniami gazu wartość projektu przekroczy miliard euro. Rocznie gazoport ma przyjmować od 4 do 6 mld m3 LNG.

Chorwacki terminal będzie mógł przyjmować gazowce o pojemności maksymalnie do 265 tys. m3. Gazoport będzie wyposażony w dwa zbiorniki gazu o pojemności 180 tys. m3 każdy.

Komisja Europejska w październiku 2013 r. przyznała chorwackiemu terminalowi LNG status projektu o znaczeniu wspólnotowym (Project of Common Interest – PCI). Chorwaci z kolei przyznali budowie terminala LNG Krk priorytetowy status. Projekt  ma ruszyć w połowie 2016 roku i zostać ukończony w trzy lata, czyli w 2019 r.

Chorwacka spółka LNG Hrvatska zamknęła 31 grudnia 2015 r. termin składania  ofert firm zainteresowanych finansowym udziałem inwestycyjnym w gazoporcie Krk. W związku z zamknięciem tego terminu, dyrektor  Antunović poinformował, że oferty udziału złożyło łącznie 7 firm. Z tego 4 firmy to udziałowcy przemysłowi, a 3 firmy oferują udział finansowy.

– Należy podkreślić, że wśród oferentów są czołowe firmy światowe z branży gazowej i z branży finansowej – powiedział Antunović.  Listy oferentów nie ujawniono. Antunovic poinformował, że obecnie jego spółka przystępuje do oceny ofert.  Procedura rozpocznie się od analizy realizowanej przez ekspertów oraz doradców z dziedziny prawa i finansów. – Cała procedura jest realizowana zgodnie z  harmonogramem przyjętym w porozumieniu z Komisją Europejską i zgodnie z prawem Unii Europejskiej w zakresie energetyki – podkreślił Antunović.

Roczne zużycie gazu w Chorwacji  wynosi średnio 2,7 mld m3. Nadwyżka dla odbiorców z innych państw Europy Południowo-Wschodniej  wyniesie ponad 3 mld m3. Jak się dowiedzieliśmy – chorwacka spółka ma skompletowany wstępny portfel odbiorców  z większości państw tego regionu Europy.

Terminal w Świnoujściu i terminal na wyspie Krk mają zostać połączone siecią gazociągów  z którymi wspólnie utworzą zapowiadany Korytarz Północ-Południe.

Najnowsze artykuły