icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja służb może się zebrać w Gdyńkongu przed kluczowym rozstrzygnięciem

Portal O2 ustalił, że komisja do spraw służb specjalnych Sejmu RP może odbyć wyjazdowe posiedzenie w Gdyni, gdzie rozważana jest wieloletnia dzierżawa portu przez kapitał chiński rodzący obawy o bezpieczeństwo sekretów NATO.

– O problemie chińskiej obecności w Gdyni piszemy w o2.pl od trzech lat. Zainteresowanie polityków i służb budzi 20 hektarów i ponad pół kilometra nabrzeża w porcie, oddane chińskiej firmie w dzierżawę do 2089 roku. Nadrzędnym problemem jest brak kontroli nad terenem Zarządu Portu oraz niepodleganie tego terenu prawu portowemu – czytamy w O2.

Premier Donald Tusk zapowiedział kontrolę w Porcie Gdynia. Minister koordynator do spraw służb specjalnych Tomasz Siemoniak przyznaje, że „polskie służby dzielą ocenę zagrożeń ze służbami USA i NATO i będą się nimi intensywnie zajmować” cytowany przez O2.

– Sprawa chińskiej obecności w Gdyni budzi niepokój naszych sojuszników z NATO. Potrzebę uporządkowania kwestii nadzoru państwa nad infrastrukturą krytyczną podniósł ambasador USA w publicznym liście oraz Amerykańska Izba Handlowa. Jej przewodniczący, Tony Housh napisał w ubiegłym roku list otwarty do byłego marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego – pisze O2. – W świetle globalnej rywalizacji i strategicznych dążeń, Chiny zwiększają swoją obecność w europejskich portach. Również polskich. W tym kontekście Gdynia stanowi jedno z kluczowych miejsc, gdzie chińskie firmy angażują się w zakup i rozwój infrastruktury portowej. Wzrost chińskiej obecności w polskich portach wiąże się z perspektywą strategiczną dla Państwa Środka, zarówno w kontekście handlu, jak i geopolityki.

– Duże wyzwania czekają w tym zakresie rząd premiera Tuska. PiS pozostawił następcom do rozstrzygnięcia m.in. los przetargu na budowę i użytkowanie przez ponad 30 lat Portu Zewnętrznego. Poprzedni rząd chciał to zrobić jeszcze przed wyborami, jednak w związku z zainteresowaniem służb, wojska oraz naszych sojuszników, termin był przesuwany i obecnie składanie ofert przez czterech dopuszczonych oferentów, przewidziane jest na połowę lutego 2024 roku – podsumowuje O2.

BiznesAlert.pl także opisywał spór o kapitał chiński w Gdyni. Warto nadmienić, że naprzeciwko planowanego miejsca dzierżawy znajduje się port Marynarki Wojennej RP wykorzystywany przez siły NATO do zaopatrywania wschodniej flanki oraz Ukrainy zmagającej się z inwazją Rosji.

O2 / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Chińczycy mogą dostać widok na NATO w porcie instalacyjnym offshore

Portal O2 ustalił, że komisja do spraw służb specjalnych Sejmu RP może odbyć wyjazdowe posiedzenie w Gdyni, gdzie rozważana jest wieloletnia dzierżawa portu przez kapitał chiński rodzący obawy o bezpieczeństwo sekretów NATO.

– O problemie chińskiej obecności w Gdyni piszemy w o2.pl od trzech lat. Zainteresowanie polityków i służb budzi 20 hektarów i ponad pół kilometra nabrzeża w porcie, oddane chińskiej firmie w dzierżawę do 2089 roku. Nadrzędnym problemem jest brak kontroli nad terenem Zarządu Portu oraz niepodleganie tego terenu prawu portowemu – czytamy w O2.

Premier Donald Tusk zapowiedział kontrolę w Porcie Gdynia. Minister koordynator do spraw służb specjalnych Tomasz Siemoniak przyznaje, że „polskie służby dzielą ocenę zagrożeń ze służbami USA i NATO i będą się nimi intensywnie zajmować” cytowany przez O2.

– Sprawa chińskiej obecności w Gdyni budzi niepokój naszych sojuszników z NATO. Potrzebę uporządkowania kwestii nadzoru państwa nad infrastrukturą krytyczną podniósł ambasador USA w publicznym liście oraz Amerykańska Izba Handlowa. Jej przewodniczący, Tony Housh napisał w ubiegłym roku list otwarty do byłego marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego – pisze O2. – W świetle globalnej rywalizacji i strategicznych dążeń, Chiny zwiększają swoją obecność w europejskich portach. Również polskich. W tym kontekście Gdynia stanowi jedno z kluczowych miejsc, gdzie chińskie firmy angażują się w zakup i rozwój infrastruktury portowej. Wzrost chińskiej obecności w polskich portach wiąże się z perspektywą strategiczną dla Państwa Środka, zarówno w kontekście handlu, jak i geopolityki.

– Duże wyzwania czekają w tym zakresie rząd premiera Tuska. PiS pozostawił następcom do rozstrzygnięcia m.in. los przetargu na budowę i użytkowanie przez ponad 30 lat Portu Zewnętrznego. Poprzedni rząd chciał to zrobić jeszcze przed wyborami, jednak w związku z zainteresowaniem służb, wojska oraz naszych sojuszników, termin był przesuwany i obecnie składanie ofert przez czterech dopuszczonych oferentów, przewidziane jest na połowę lutego 2024 roku – podsumowuje O2.

BiznesAlert.pl także opisywał spór o kapitał chiński w Gdyni. Warto nadmienić, że naprzeciwko planowanego miejsca dzierżawy znajduje się port Marynarki Wojennej RP wykorzystywany przez siły NATO do zaopatrywania wschodniej flanki oraz Ukrainy zmagającej się z inwazją Rosji.

O2 / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Chińczycy mogą dostać widok na NATO w porcie instalacyjnym offshore

Najnowsze artykuły