AlertInfrastruktura

Port w Hamburgu przegrywa z Gdańskiem. To mógł być jeden z powodów gry kanclerza na Chińczyków

Port w Hamburgu. Źródło: freepik

Port w Hamburgu. Źródło: freepik

Port w Hamburgu przegrywa z konkurencją, między innymi z Polski, przez wysokie koszty i niskie zmechanizowanie. Wygrywają z nim porty w Holandii oraz Belgii, ale także konkurent w Gdańsku, który przysparza Hamburgowi coraz większe problemy.

W ostatnich miesiącach w Niemczech wybuchła gorąca dyskusja wokół zaangażowania chińskiej firmy COSCO budowę nowego transportu kontenerowego Tollerort w Hamburgu. Pierwotnie mieli zakupić udziały rzędu 35 procent, dzięki którym uzyskaliby wpływ na decyzje związane z tym projektem. Mimo silnego poparcia Chińczyków przez kanclerza Olafa Scholza rząd federalny zgodził się jedynie na udział chiński w wysokości 24,9 procent, który nie daje im możliwości współdecydowania. Chińczycy dotąd nie odpowiedzieli, czy się zgadzają na taką ofertę Niemiec.

Dziennikarze państwowej stacji radiowo-telewizyjnej Norddeutscher Rundfunk (NDR) dotarli do dokumentów i prezentacji wewnętrznych zarządu spółki HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG), do której należy port w Hamburgu. Jak się okazuje, HHLA jest już od długiego czasu w złym stanie. Staje się coraz mniej konkurencyjna ze względu na wysokie koszty i niskie zmechanizowanie infrastruktury do przeładunku. Największe problemy ma właśnie transport kontenerowy. Tu HHLA wymieniła porty w Holandii oraz Belgii, ale także konkurenta w Gdańsku, który przysparza Hamburgowi coraz większe problemy.

Aby stać się znów konkurencyjną, HHLA będzie musiała się zmodernizować, uelastycznić i prawdopodobnie zwolnić paręset pracowników. Problemy portu są jednak znacznie większe, jak twierdzą eksperci. Do Hamburga należy wpłynąć przez Łabę, a ona jest za płytka dla olbrzymich kontenerowców, które zdominowały ten rynek. Część z nich musi więc wcześniej wyładować część kontenerów, co czyni przeładunek w Hamburgu jeszcze droższym, czasem wręcz zbędnym i mniej wydajnym. Porty głębinowe, jak Gdańsk czy Amsterdam, nie mają z tym problemów i w naturalny sposób wygrywają z Hamburgiem.

NDR/Aleksandra Fedorska

Ludzie Scholza chcą sprzedać część portu w Hamburgu Chińczykom mimo sprzeciwu sześciu ministerstw


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X