AlertInfrastrukturaWykop

Port w Hamburgu przegrywa z Gdańskiem. To mógł być jeden z powodów gry kanclerza na Chińczyków

Port w Hamburgu. Źródło: freepik

Port w Hamburgu. Źródło: freepik

Port w Hamburgu przegrywa z konkurencją, między innymi z Polski, przez wysokie koszty i niskie zmechanizowanie. Wygrywają z nim porty w Holandii oraz Belgii, ale także konkurent w Gdańsku, który przysparza Hamburgowi coraz większe problemy.

W ostatnich miesiącach w Niemczech wybuchła gorąca dyskusja wokół zaangażowania chińskiej firmy COSCO budowę nowego transportu kontenerowego Tollerort w Hamburgu. Pierwotnie mieli zakupić udziały rzędu 35 procent, dzięki którym uzyskaliby wpływ na decyzje związane z tym projektem. Mimo silnego poparcia Chińczyków przez kanclerza Olafa Scholza rząd federalny zgodził się jedynie na udział chiński w wysokości 24,9 procent, który nie daje im możliwości współdecydowania. Chińczycy dotąd nie odpowiedzieli, czy się zgadzają na taką ofertę Niemiec.

Dziennikarze państwowej stacji radiowo-telewizyjnej Norddeutscher Rundfunk (NDR) dotarli do dokumentów i prezentacji wewnętrznych zarządu spółki HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG), do której należy port w Hamburgu. Jak się okazuje, HHLA jest już od długiego czasu w złym stanie. Staje się coraz mniej konkurencyjna ze względu na wysokie koszty i niskie zmechanizowanie infrastruktury do przeładunku. Największe problemy ma właśnie transport kontenerowy. Tu HHLA wymieniła porty w Holandii oraz Belgii, ale także konkurenta w Gdańsku, który przysparza Hamburgowi coraz większe problemy.

Aby stać się znów konkurencyjną, HHLA będzie musiała się zmodernizować, uelastycznić i prawdopodobnie zwolnić paręset pracowników. Problemy portu są jednak znacznie większe, jak twierdzą eksperci. Do Hamburga należy wpłynąć przez Łabę, a ona jest za płytka dla olbrzymich kontenerowców, które zdominowały ten rynek. Część z nich musi więc wcześniej wyładować część kontenerów, co czyni przeładunek w Hamburgu jeszcze droższym, czasem wręcz zbędnym i mniej wydajnym. Porty głębinowe, jak Gdańsk czy Amsterdam, nie mają z tym problemów i w naturalny sposób wygrywają z Hamburgiem.

NDR/Aleksandra Fedorska

Ludzie Scholza chcą sprzedać część portu w Hamburgu Chińczykom mimo sprzeciwu sześciu ministerstw


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X