AlertWszystko

Program zwiększania efektywności w Lotosie otrzymał nagrodę

Plac budowy instalacji EFRA Źródło: Grupa Lotos

(Lotos)

Finansowanie projektu EFRA zostało uznane przez renomowane czasopismo EMEA Finance za najlepszą transakcję „project finance” w 2015 r.- w sektorze naftowym i gazowym.

Nagrodę „Project Finance Award 2015” podczas gali w Londynie odebrał 9 czerwca br. Mariusz Machajewski – wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A., dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych. W uroczystości wziął również udział Piotr Przyborowski – prezes Zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o. oraz przedstawiciele instytucji finansujących Projekt EFRA, doradców Grupy LOTOS i LOTOS Asfalt, pracujących przy transakcji.

– Grupa LOTOS negocjując z bankami finansowanie projektu EFRA wykazała, że jest to inwestycja zapewniająca wysoką rentowność, a dzięki temu gwarantująca bezpieczeństwo terminowej spłaty przyszłych zobowiązań – komentuje wiceprezes Mariusz Machajewski i dodaje: – Dzięki instalacjom produkcyjnym Projektu EFRA, Grupa Kapitałowa LOTOS wygeneruje dodatkowo prawie 1 mln ton wysokomarżowych produktów naftowych rocznie, a pogłębiony dzięki temu przerób ropy naftowej, przyniesie wyższą o około 2 dolary marżę produkcyjną na każdej baryłce ropy naftowej.

Finansowanie dla Projektu EFRA zostało zorganizowane dla spółki LOTOS Asfalt w formule „project finance”, na okres do grudnia 2024 roku. Udzieliło go konsorcjum ośmiu instytucji finansowych, w tym sześciu banków – PEKAO S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO BP S.A., Societe Generale S.A., BZ WBK S.A. Bank Millennium S.A. oraz dwóch spółek z Grupy PZU – PZU S.A. i PZU Życie S.A.

– Cieszę się ogromnie, że wraz z innymi instytucjami polskiego rynku finansowego możemy finansować ten unikatowy, zarówno pod kątem struktury jak i skali projekt. Tym bardziej, że Bankowi Pekao powierzono rolę koordynatora, organizatora i agenta tego strategicznego przedsięwzięcia. Transakcja jest wyrazem dużego zaufania, jakim darzą się partnerzy oraz dobrej znajomości i zrozumienia potrzeb Grupy LOTOS przez polski sektor bankowy – mówił po podpisaniu umowy kredytowej Andrzej Kopyrski, wiceprezes Zarządu Banku Pekao.

Finasowanie projektu EFRA, podobnie jak finansowanie Programu 10+, aranżowało Biuro Organizacji Finasowania (FO), kierowane przez dyrektora Stanisława Pokojskiego.

– Projekt EFRA realizowany jest kilka lat po zakończeniu znacznie większego Programu 10+, który powiększył o 75 % potencjał produkcyjny naszej rafinerii. Ze względu na znaczne zadłużenie z tytułu finansowania Programu 10+ i jego korzystne warunki, Grupa LOTOS S.A. zdecydowała się sfinansować zasadniczą część Projektu EFRA (80%) poprzez spółkę zależną LOTOS Asfalt (w formule „project finance”), a nie, jak w przypadku P10+, w oparciu o majątek i wyniki działalności GL S.A. – uzasadnia dyrektor Pokojski.

Jego zdaniem, proces strukturyzacji finasowania EFRA był z tego względu znacznie trudniejszy i bardziej skomplikowany. Konieczne było wypracowanie i uzgodnienie z instytucjami finansowymi bardzo misternej formuły i szczegółowej struktury Projektu. Główną trudnością, związaną z finansowaniem Projektu EFRA, było techniczne, organizacyjne, prawne i, co najistotniejsze dla kredytodawców – ekonomiczne i finansowe wydzielenie finansowania poza Grupę LOTOS S.A. Mimo że Projekt jest bardzo ściśle powiązany we wszystkich tych kwestiach z funkcjonująca rafinerią. Dzięki przygotowaniu i wszechstronnemu uzgodnieniu kilkunastu umów projektowych, osiągnięto rozwiązanie definiujące LOTOS Asfalt jako samofinansujący się, oddzielny byt ekonomiczny i prawny – „spółkę celową”, zdolną do zaciągania i obsługi w przyszłości zobowiązań finansowych, znacznie przekraczających jej aktualny potencjał majątkowy i finansowy. – Co najistotniejsze, przekonano do tego podmioty finansujące Projekt EFRA. Dzięki temu uniknięto konieczności modyfikowania lub refinansowania istniejącego zadłużenia GL S.A., wynikającego z wcześniejszej realizacji Programu 10+. To z kolei umożliwia dalsze korzystanie z tego bardzo atrakcyjnego finansowania i przynosi Spółce wymierne korzyści – podkreślił dyrektor Pokojski.

Zgodnie z zawartymi umowami kredytowymi, konsorcjum finansujące udzieliło spółce LOTOS Asfalt kredytu inwestycyjnego w wysokości 432 mln USD na sfinansowanie 70% wartości inwestycji oraz kredytu obrotowego w kwocie 300 mln PLN. Pozostała część nakładów na Projekt EFRA jest finansowana środkami własnymi GL S.A. i LOTOS Asfalt, w tym z emisji akcji GL S.A.. Całkowite nakłady na realizację tego projektu to kwota ok. 520 milionów EUR czyli niemal 2,3 mld PLN.

– W wyniku dokonanych działań organizacyjnych i efektywnościowych, wszystko wskazuje na to, że EFRA zostanie zrealizowana, zgodnie z budżetem oraz w założonym harmonogramie czasowym – dodaje z satysfakcją dyrektor Stanisław Pokojski. – Co więcej, dzięki oszczędnościom wynikającym z: efektywnego przewalutowania części środków finansowych, dokonanych transakcji hedgingowych oraz korzystnemu kształtowaniu się kursów walutowych, znacząco zwiększyło się bezpieczeństwo finansowe projektu.

Warto dodać, że finansowanie Programu 10+ również zostało wyróżnione prestiżowymi nagrodami – za rok 2008: „Oil Deal of the Year” pisma Project Finance International i „European Petrochemicals Deal of the Year 2008” pisma Project Finance Magazine.

Więcej na temat Projektu EFRA na stronie http://efra.lotos.pl oraz na Twitterze @GrupaLOTOS #ProjektEFRA


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X