AlertEnergetykaRopa

Rafineria Gdańska nie dla Węgrów. Trwają rozmowy z Saudyjczykami w tle fuzji Orlen-Lotos

Rafineria Gdańska. Fot. Grupa Lotos https://www.lotos.pl/upload/media/twitter/4594_app_news_twitter_image_dsc_0204-hdrm.jpg

Rafineria Gdańska. Fot. Grupa Lotos

Polska nie jest zainteresowana współpracą z węgierskim MOL przy wydzieleniu joint-venture do zarządzania Rafinerią Gdańską, ale nadal rozmawia z Saudi Aramco. To jeden z warunków zgody Komisji Europejskiej na fuzję PKN Orlen-Grupa Lotos.

Według informacji BiznesAlert.pl, węgierski MOL został wykluczony z grupy potencjalnych partnerów PKN Orlen przy zarządzaniu Rafinerią Gdańską w razie przejęcia Grupy Lotos, do której obecnie należy ten obiekt o znaczeniu strategicznym dla gospodarki polskiej. To przez Gdańsk przepływa nierosyjska ropa importowana przez Polaków. Węgrzy posiadający liczne powiązania z polityką oraz sektorem węglowodorowym Rosji zostali uznani za niekorzystnego partnera nowego joint venture ze względów bezpieczeństwa.

Z tego powodu nadal toczą się rozmowy z Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej. Saudyjczycy byli wymieniani przez media jeszcze w marcu 2021 roku, ale od tego czasu nie doszło do rozstrzygnięcia w sprawie ich wejścia do Rafinerii Gdańskiej. To partner pożądany z punktu widzenia bezpieczeństwa, bo Arabia to sojusznik USA, a Saudi to rywal rosyjskiego Rosnieftu, który rzucił mu wyzwanie w Europie Środkowo-Wschodniej właśnie za sprawą kontraktu długoterminowego z PKN Orlen, a potem Grupą Lotos. Saudyjczycy mają też rosnące rezerwy gotówki ze względu na cenę ropy powyżej 70 dolarów.

PKN Orlen ogłosił przesunięcie terminu przedstawienia środków zaradczych Komisji Europejskiej z 14 listopada 2021 roku na 14 stycznia 2022 roku. – Wynika z konieczności sfinalizowania procesu negocjacyjnego z partnerami – podawał oficjalnie Orlen.

PKN Orlen/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Jak przenieść koncesje z PGNiG do Orlenu przy fuzji


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X