AlertEnergetykaOZERopa

O rafinerii w Niemczech, co Polaka nie chciała, a potem pieniędzy nie miała

Rafineria Schwedt. Fot. Aleksandra Fedorska

Rafineria Schwedt. Fot. Aleksandra Fedorska

Transformacja wschodnioniemieckiej Rafinerii Schwedt (PCK) może zostać wstrzymana przez problemy budżetowe Niemiec. Wcześniej zrezygnowano już z projektu zielonej rafinerii w Heide. Wcześniej nie udały się rozmowy o zaangażowaniu polskich Orlenu i Unimotu.

Wyrok niemieckiego Trybunału Konstytucjonalnego określił, że wsparcie rzędu 60 miliardów euro na projekty transformacji energetycznej jest niezgodne z prawem. W gronie finansowanych z tych środków projektów znajdowało się także wsparcie rafinerii, które miały produkować zielony wodór i przetwarzać go w przyszłości na paliwo syntetyczne.

Pod znakiem zapytania znalazły się także środki na modernizacje rafinerii PCK w Schwedt. Chodzi tu szczególnie o budowę nowoczesnego ropociągu, który mógłby transportować więcej ropy z portu Rostock do rafinerii i wesprzeć proces dywersyfikacji dostaw ropy do rafinerii, która jeszcze w grudniu zeszłego roku korzystała w 100 procentach z rosyjskiej ropy. Obecnie jest to ropa z rynków światowych dostarczana przez porty w Rostock i Naftoport w Gdańsku. PCK kupuje też 1,2 – 2 milionów ton ropy w Kazachstanie, która płynie Ropociągiem Przyjaźń między innymi przez Polskę. Polskie badania laboratoryjne tej ropy wskazują właściwości chemiczne analogiczne do ropy rosyjskiej, o czym pierwszy informował BiznesAlert.pl.

Burmistrz miasta Schwedt Annekathrin Hoppe jest pewna, że jeśli zabraknie wsparcia rządu federalnego, to zastąpi go budżet landowy. — Naszym celem jest jak najszybsza realizacja inwestycji w postaci pierwszych modułów do produkcji wodoru. W najlepszym przypadku PCK rozpocznie budowę do końca przyszłego roku – powiedziała Hoppe lokalnej gazecie Märkische Oderzeitung (MOZ).

Premier landu Brandenburg Dietmar Woidke napisał list do kanclerza Olafa Scholza w którym wyraził swoje zaniepokojenie w kontekście przyszłości rafinerii w Schwedt. Jego zdaniem środki na modernizacje ropociągu oraz wsparcie na utrzymanie etatów nie podlega pod fundusz transformacyjny, który został oceniony negatywnie przez sad Najwyższy. Na to konkretne wsparcie płaci rząd landowy i rząd federalny z regularnego budżetu. Pod znakiem zapytania stoją jednak w ocenie Woidke projekty związane w zielonym wodorem, bo to one miały korzystać na funduszu transformacyjnego.

BiznesAlert.pl zapytał landowego ministra gospodarki Jörga Steinbacha o przyszłość transformacji rafinerii w Schwedt w obliczu rezygnacji z zielonej transformacji w rafinerii w Heide. — O ile mi wiadomo, projekty te są porównywalne tylko w ograniczonym zakresie. Zarówno położenie geograficzne (lokalizacja nadmorska vs. śródlądowa), jak i interesy poszczególnych właścicieli nie pozwalają na postawienie znaku równania przyczyn i konsekwencji w Heide i Schwedt – odpowiedział landowy minister.

Rafinerii PCK w Schwedt należy do pięciu największych rafinerii w Niemczech. Pakiet większościowy w tym zakładzie nadal należy do rosyjskiego koncernu Rosnieft, ale niemiecki rzad objął te udziały zarządem powierniczym, który ma uniemożliwić czerpanie zysków z tej rafinerii dla Kremla. Od stycznia tego roku rafinerii udało utrzymać wysokie moce przerobowe i stan osobowy zakładu. Media spekulowały na temat zastąpienia Rosnieftu przez polski Orlen, ale rozmowy na ten temat nie przyniosły dotąd rozstrzygnięcia. Pojawił się także opór regionalny wobec zaangażowania Polaków. Z kolei polski Unimot miał się interesować udziałami mniejszościowymi Shella, ale także nie doszło do rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Rbb24 / MOZ / BMWK / Aleksandra Fedorska

Projekty wodorowe w Niemczech padają jak muchy. Teraz pada zielona rafineria


Powiązane artykuły

Ekspert: Zełeński nauczył się jak rozmawiać z Trumpem

– Wszyscy, jakby się wcześniej umówili, rozpoczęli od wylewnego podziękowania za pomoc dla Ukrainy ze strony Stanów Zjednoczonych. Następnie chwalili...

Miały być tysiące na rowery elektryczne. Rząd zwleka

Zapowiadany od miesięcy program „Mój rower elektryczny” miał wspierać zakup rowerów elektrycznych i ożywić rynek. Dziś coraz bardziej przypomina jednak...
Kocioł na pelet. Źródło: Freepik

Kotły na pelet zawieszone. Są niezgodne z Czystym Powietrzem?

Ministerstwo klimatu i środowiska ogłosiło czasowe zawieszenie wybranych kotłów na pelet. Są podejrzenia naruszeń zgodności z wymogami regulaminu programu Czyste...

Udostępnij:

Facebook X X X