Bez kategorii

Zakończył się etap planowania przestrzennego projektu ropociągu Brody-Adamowo

Ropociąg Odessa-Brody-Gdańsk. Grafika: BiznesAlert.pl

Ropociąg Odessa-Brody-Gdańsk. Grafika: BiznesAlert.pl

Zakończył się etap planowania przestrzennego projektu budowy transgranicznego rurociągu naftowego z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce – poinformowało Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe “Sarmatia”, spółka odpowiedzialna za przygotowanie i realizację przedsięwzięcia.

Celem projektu rurociągu naftowego z Brodów do Adamowa, gdzie przy granicy z Białorusią znajduje się baza magazynowa PERN, jest dywersyfikacja dostaw surowca do Polski i dalej do Europy Zachodniej w oparciu o zasoby w regionie Morza Kaspijskiego. Według “Sarmatii”, “trasa przyszłego ropociągu została wprowadzona do Studiów Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego wszystkich 26 gmin na terenie Polski, przez które ona przebiega”. Chodzi o gminy na terenie województw: lubelskiego i podlaskiego.

W przypadku 9 gmin, jak podaje spółka, które wcześniej nie miały Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego lub miały plany te tylko dla części terenów, takie dokumenty zostały specjalnie opracowane, obejmując przebieg magistrali. “Trasa ropociągu Brody – Adamowo jest wyznaczona w planach jako pas o szerokości 20 metrów w granicach, którego w przyszłości odbędzie się budowa rurociągu naftowego” – wyjaśniła “Sarmatia”. Spółka zaznaczyła przy tym, że “stanem na 10.01.2019 r.” wszystkie Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego, zawierające trasę ropociągu Brody – Adamowo, zostały uchwalone przez rady gmin i stały się “obowiązkowymi dla wykonania”.

Jak podkreśliła “Sarmatia”, etap planowania przestrzennego był realizowany we ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi, Regionalnymi Dyrekcjami Lasów Państwowych w Lublinie i Białymstoku oraz nadleśnictwami. Spółka zwróciła uwagę, że w ramach prac nad planem przeprowadzono konsultacje społeczne “w ramach, których odbyły się liczne spotkania inwestora z mieszkańcami gmin objętych inwestycją”. “Wprowadzenie trasy rurociągu naftowego do Studiów Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego jest jednym z obowiązkowych etapów przygotowania projektu infrastrukturalnego oraz jednym z warunków spełnienie, którego jest niezbędne dla uzyskania pozwolenia na budowę” – podkreśliła “Sarmatia”.

Według spółki, projekt przewiduje budowę rurociągu naftowego o średnicy 700 mm na trasie o długości ponad 396 km, z czego ok. 270 km magistrali przebiegać będzie po stronie polskiej. Początkowa przepustowość ropociągu ma wynieść wyniesie 10 mln ton surowca rocznie, z perspektywą zwiększenia jej do 20 mln ton surowca na rok, w przypadku konieczności zwiększenia dostaw z regionu Morza Kaspijskiego. Projekt zakłada jednocześnie możliwość rewersyjnego wykorzystania rurociągu naftowego, czyli tłoczenia ropy naftowej na Ukrainę. Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe “Sarmatia” powstało w 2004 r. Podmiot ten został powołany przez ówczesne Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych “Przyjaźń” – obecnie PERN oraz Ukrtransnaftę, czyli spółki zarządzające siecią magistrali surowcowych w Polsce i na Ukrainie. Jako cel działalności “Sarmatii” wyznaczono realizację projektu przedłużenia rewersyjnego rurociągu naftowego Odessa-Brody na Ukrainie do Adamowa w Polsce. W 2007 r. udziałowcami “Sarmatii” zostały kolejne podmioty: z Azerbejdżanu – State Oil Company of Azerbaijan Republic (SOCAR), z Gruzji – Georgian Oil and Gas Corporation (GOGC) oraz z Litwy – Klaipedos Nafta.

W 2011 r. ukraińska magistrala Odessa-Brody, która wcześniej realizowała dostawy ropy na wschód z Brodów do Odessy, zaczęła tłoczyć surowiec w kierunku zachodnim, na Białoruś do rafinerii w Mozyrzu. Projekt połączenia rurociągiem naftowym Brodów na Ukrainie z Adamowem, a także dalej z Płockiem oraz z Gdańskiem, zakładał wcześniej budowę magistrali do końca 2015 r. Realizacja inwestycji miała umożliwić od 2016 r. transport w ciągu roku do 10 mln ton ropy głównie z Azerbejdżanu. Całkowitą wartość projektu szacowano wcześniej na 2 mld zł. W 2013 i 2016 r. Rada Ministrów Wspólnoty Energetycznej spośród przedsięwzięć istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy wybrała jeden projekt – właśnie budowy magistrali z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce. W listopadzie 2018 r. Rada zatwierdziła nową listę tzw. projektów wspólnego zainteresowania, na której wśród projektów istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy naftowej znalazły się dwa przedsięwzięcia, w tym budowy rurociągu Brody – Adamowo ze statusem projektu ogólnego zainteresowania Wspólnoty Energetycznej. Projekty takie mają prawo do przyspieszonego trybu uzyskania niezbędnych dla budowy pozwoleń oraz innych instrumentów unijnego wsparcia.

Traktat o Wspólnocie Energetycznej z 2006 r. objął państwa Unii Europejskiej i sześć krajów na Bałkanach, m.in. Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Serbię i Czarnogórę. W latach 2010-11 do Wspólnoty Energetycznej przystąpiły Mołdawia oraz Ukraina. Jej celem jest m.in. stworzenie uregulowań prawnych dla inwestycji, w tym transgranicznych, umożliwiających stabilne dostawy energii. Jak wynika z danych “Sarmatii”, PERN i Ukrtransnafta mają tam po 28,79 proc. udziałów, SOCAR – 25,32 proc, GOGC – 16,09, a Klaipedos Nafta – 1 proc.

Polska Agencja Prasowa

Jakóbik: Reanimacja Odessa-Brody-Gdańsk. Nowa wizja ma przywrócić sens inwestycji


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X