Lodołamacz Jurij Topczew płynie z Królewca do niemieckiego portu Mukran, który jest centrum logistycznym projektu Nord Stream 2. Jest to kolejny statek po Władisławie Striżowie, który będzie uczestniczył w budowie tego gazociągu.
Wzmożony ruch przy Nord Stream 2
Właścicielem obu jednostek jest firma Koksochimtrans, która została objęta sankcjami amerykańskimi za prowadzoną działalność na nielegalnie zajętym Krymie.
W tym samym czasie dwa statki – Artemis Offshore oraz Umka – prowadzą prace na zakończeniu gazociągu przy granicy niemiecko-duńskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Artemis Offshore prawdopodobnie będzie pełnił rolę jednostki badającej dno morskie podczas układania rur.
Akademik Czerski oraz statek zaopatrzeniowy Finval nadal cumują przy nabrzeżu portu w Mukran. Prawdopodobnie do końca listopada jednostka układająca będzie przygotowana do rozpoczęcia prac przy budowie brakujących 160 km gazociągu. Na razie flota wsparcia stacjonuje zarówno w porcie Mukran, jak i w Królewcu. W tym drugim miejscu cumują cztery statki – Władisław Striżow, Errie, Iwan Sidorenko oraz Ostap Szeremeta.
Marinetraffic/Mariusz Marszałkowski
Marszałkowski: Jak nowe sankcje USA mogłyby utrudnić finał budowy Nord Stream 2 (ANALIZA)