(Grupa Lotos)
Wielki, kilkuhektarowy teren w gdańskiej rafinerii zmienił się w wielki plac budowy. Rozbudowa rafinerii Lotos w ramach Projektu EFRA (skrót od efektywna rafinacja) przeszła z etapu palowania, czyli wzmacniania gruntu w fazę budowy fundamentów pod nowe instalacje.
Fundamenty, oparte na dwudziestopięciometrowych palach, muszą udźwignąć elementy instalacji ważące nawet kilkaset ton. EFRA ma też inne mocne fundamenty, takie jak finansowanie, które zdobyło międzynarodową nagrodę przyznawaną przez renomowane czasopismo „EMEA Finance” za najlepszą transakcję (na świecie) „project finance” w 2015 r. w sektorze naftowym i gazowym. Projekt LOTOSU to również doświadczona kadra inżynierska oraz współpraca z renomowanymi firmami, takimi jak główny wykonawca inwestycji – włoska firma KT- Kinetics Technology – oraz sprawdzeni polscy partnerzy, tacy jak Przembud Gdańsk, P.R.I. Centrum, Mostostal Zabrze, Elektromontaż Gdańsk czy LOTOS Serwis (spółka wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Lotos).
Projekt EFRA ma zapewnić rafinerii dodatkowo blisko milion ton wysokiej jakości paliw, zamiast mało opłacalnego ciężkiego oleju opałowego. Po realizacji Projektu rafineria Lotos uzyska doskonałą konfigurację technologiczną, jedną z najlepszych na świecie, co zapewni jej bezpieczną pozycję wśród europejskich rafinerii. Stan zaawansowania prac przy Projekcie EFRA, przekroczył w połowie czerwca 20%, wyprzedzając harmonogram o 3%.
W ziemi znajduje się już ponad 2 tys. żelbetowych pali o długości ok. 25 metrów. Najwięcej pod obiektami instalacji koksowania DCU. Na palach budowane są fundamenty. Prace fundamentowe są najbardziej zaawansowane przy budowie instalacji produkcji wodoru, gdzie żelbetowe elementy wyrosły już kilka metrów nad ziemię.
Kończą się też już prace podziemne – głownie budowa sieci wodno-kanalizacyjnych. Powstają estakady, nowe drogi i zaplecza firm wykonawczych. Na najbardziej zaawansowanym etapie jest budowa budynku elektroenergetycznego, czyli głównego punktu zasilania instalacji EFRA. Grupa Lotos i Elektromontaż Gdańsk podpisały 17 czerwca umowy, na dostawy, modernizacje i budowę sieci kablowych – o wartości ponad 14 mln zł.
– Grupa Lotos odpowiedzialnie wybiera doświadczonych wykonawców z rynku polskiego. W całym Projekcie EFRA większość prac realizowana będzie przez polskie firmy i polskich pracowników, z dużym udziałem dostaw urządzeń i materiałów z krajowego rynku – mówi Grzegorz Błędowski, dyrektor Projektu EFRA w Grupie LOTOS.
Przybywa pracowników na placu budowy. W szczytowym momencie – wiosną 2017 – podczas postoju remontowego, pracować będzie na terenie rafinerii ok. 5 tys. osób, głównie z polskich firm. Oprócz prac budowlanych cały czas trwają prace projektowe, zakupy materiałów i urządzeń oraz kontraktowanie wykonawców. Zgodnie z założeniami nowe instalacje rozpoczną produkcję latem 2018 r.