DrogiInfrastrukturaWszystko

Rydzkowski: Budowa bramek na A1 jest racjonalna

– Bramki będą rozbudowywane – informuje Gazetę Pomorską Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, który jest koncesjonariuszem płatnej autostrady A1. – W punkcie poboru opłat w Nowej Wsi powstanie jedna bramka wjazdowa i dwie wyjazdowe, zaś w Rusocinie dwie wyjazdowe. Gotowe mają być przed przyszłorocznymi wakacjami. Czy w ten sposób powinien być rozbudowywany system płatności za przejazdy autostradami w Polsce?

– Sprawa jest prosta. Prywatny koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1, Gdańsk Transport Company, potrzebuje uzyskiwać wpływy. Bez względu na to, jaki panuje system koncesyjny – im więcej uzyskuje wpływów z opłat od kierowców, tym dla tej spółki lepiej – przekonuje w rozmowie z naszym portalem prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego.

W jego opinii, jeżeli więc dla usprawnienia obsługi ruchu w przyszłym sezonie firma ta podejmuje tego typu działania, trzeba je uznać za racjonalne postępowanie.

– Nie można zbyt dużo uzależniać tego rodzaju drobnych ruchów od tego, co ma się wydarzyć za parę lat w ramach ujednolicenia systemu obowiązującego na autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA – uważa prof. Włodzimierz Rydzkowski. – Nie dajmy się zwariować. Widzimy, z jakimi problemami uzgadniamy pewne sprawy o zasięgu ogólnopolskim. A dodatkowo w tle mamy uzgodnienia systemu ogólnoeuropejskiego. Rozdzieliłbym zatem te działania operacyjne od pewnych przygotowań, które tak dugo pozostają przygotowaniami, jak długo nie zapadają ostateczne uzgodnienia.

Zdaniem profesora każdy z prywatnych koncesjonariuszy, dopóki zarządza odcinkami autostrad, ma uzgodnione z GDDKiA inne warunki tej działalności. Gdy podpisywano odpowiednie umowy z tymi koncesjonariuszami nie wzięto pod uwagę okoliczności, które mogą zajść w przyszłości.

– Wąskie patrzenie na swoje interesy nie służy kształtowaniu systemu, ale takie zjawisko występuje nie tylko w Polsce. Obowiązuje przecież zasada ochrony praw nabytych. Rzecz jasna można z drugiej strony wynegocjować korektę każdej umowy. Na nowe rozwiązania muszą się jednak zgodzić jej obie strony.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X